Koelvloeistof enzo

  • Dennis van Santen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2010 06:32 #97426 door Dennis van Santen (GAST)
Koelvloeistof enzo is gemaakt door Dennis van Santen (GAST)
Gisteren zag ik tot mijn schrik dat het expansievat van de koelvloeistof droog stond. Direct aangevuld (gelukkig had ik nog een fles staan). De motor is niet merkbaar slechter gaan lopen ofzo. Hoeveel kwaad kan dit? Ligt bijvoorbeeld direct de koppakking eruit omdat de motor misschien te warm geworden is? De temperatuurmeter heeft nooit een oververhitte motor aangegeven, sterker nog, de meter slaat nooit erg ver uit....of is dat ook geen goed teken....?

Toevallig viel het me gisteren ook wel op dat ik met redelijk warme motor (25 km. gereden) bij het stoplicht nog uitlaatgassen zag (wittig).

Eerst natuurlijk de oorzaak achterhalen van het vloeistofverlies maar wat kan ik ongeveer verwachten qua kosten als de koppakking vervangen moet worden (bij de Volvo-specialist)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2010 10:02 #97427 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koelvloeistof enzo
Maak je niet druk ! het woord zegt het al 'expansievat' dus wat overloopt uit de radiateur kan daar in wegstromen.
Als je goed kijkt dan bemerk je dat het expansie vat tussen koude en warme motor een hogere stand gaat aangeven.
Soms komt er wat koelvloeistof uit, dit duidt meestal op een te grote hoeveelheid koelvloeistof in het vat.
Als de motor gaat koken gaat het om de koelvloeistof, de olie kookt niet. dat je watertemp meter iets naar li wijst is een goed telen , dwz dat je radiator goed koelt bij LPG. Wil je geinformeerd worden over de olietemp en / of druk zul je 2 meters aan je dashboard moeten toevoegen.
Ik adviseer bij koude motor dat het nivo ongeveer op 'MIN' staat. indien voller gaat dat ten koste van de circulatie, je zag heel mooi voorbeeld wat ik zag bij het filerijden naar het Aviodrome bij diverse wagens het reservoir overstroomde...dat wil nog niet zeggen dat de motor kookt.

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-10-2010 11:41 #97430 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Ik zou in elk geval voorlopig regelmatig controleren of je voldoende koelvloeistof hebt...
Als er erg weinig koelvloeistof in je motor zit hangt de sensor niet in de vloeistof. Dan is de weergegeven temperatuur niet altijd de temperatuur van de vloeistof.
Het is me niet duidelijk wat voor auto je hebt, maar bij een amazon hoort de temperatuurmeter volgens mij rechts van het midden te staan. Zo niet dan moet je je termostaat eens controleren, want met een te koude motor rijden is ook niet goed.

Groet, Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dennis van Santen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2010 14:55 #97437 door Dennis van Santen (GAST)
Beantwoord door Dennis van Santen (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik ga het nivo in de gaten houden! Ik rijd overigens een 144 uit 1968 met een B20A motor.

Ik heb het expansievat bijgevuld met halfwarme motor tot 3-5 cm. onder max. Toen was de fles leeg en ik begrijp dat dat maar goed is ook.

Thermostaat laat ik volgende week controleren, de temp.meter loopt na een flinke rit nog niet tot aan het 1e streepje. Lijkt dus behoorlijk 'koud' te blijven.

Groeten,
Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2010 16:00 #97439 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Koelvloeistof enzo
Dennis, naar mijn mening moet de temperatuur wel naar het midden van de meter oplopen. Zo niet, kunnen er twee dingen aan de hand zijn; je meter is niet goed of je thermostaat werkt niet naar behoren.
Ik zou beginnen met een andere thermostaat. Zijn de kosten niet om deze te vervangen.
Als je dat gedsaan hebt, controleer dan dagelijks je expansievat en kijk dan verder.
gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
02-11-2010 16:44 #97538 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Hallo Dennis,

Je moet de koelvloeistof ook in de radiateur controleren/bijvullen. Het expansievat staat enkel via een hevel in verbinding met het koelsysteem en de bijgevulde koelvloeistof zal dus pas na opwarmen en weer afkoelen je koelsysteem bereiken.

Groet, Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2010 18:38 #97541 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koelvloeistof enzo
Vullen via de radiateur zou ik nou niet doen: dat dopje van de radiateur gaat vaak lekken als je hem eraf hebt gehad. Bovendien wil je na het bijvullen zorgen dat er geen lucht in het systeem is. Daar is een heel eenvoudige manier voor:
het expansietankje losmaken van z'n houder en hoger houden dan de radiateur. Dat doe je als de motor loopt, de verwarming op maximaal verwarmen staat en de thermostaat open is. Dat kun je controleren: als de bovenste radiateurslang behoorlijk heet is, is-ie open!
Dan met lopende motor het vaatje bijvullen en af en toe een keer gasgeven en in de bovenste slang knijpen.

Uiteindelijk is het goed als je je vaatje half gevuld terugzet. Vanaf nu weet je zeker dat als er snel iets veranderd aan je koelvloeistof hoeveelheid, het ergens verdwijnt. Oh, en de temperatuursensor zit achterin je motorblok in de stroom, dus die krijgt vloeistof tot er niets meer kan worden rondgepompt!! (Hij kan dus niet boven je vloeistof hangen, ze waren niet zó dom bij Volvo! :lol: )

Kijk bij het voorstaande uit met de draaiende fan!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dennis van Santen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2010 14:23 #97866 door Dennis van Santen (GAST)
Beantwoord door Dennis van Santen (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Bedankt voor de reacties. Alles is nu opl ekkage gecontroleerd, lekt nergens. Thermostaat is vervangen, kost idd maar 25 euro.

Tom, ik heb je tip opgevolgd om lucht in het systeem te checken, zat toch wel wat lucht in. Na bijvullen rij ik nu een aantal dagen rond en ik heb niet meer hoeven bijvullen, met koude motor staat het niveau op MIN in het expansievat. Ik blijf het niveau wel in de gaten houden maar naar het lijkt is het opgelost. Super!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-11-2010 14:27 #97887 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Nog een wat late reactie op de zoals jij het noemt "wittige" rook uit de uitlaat:
Ook daar zou ik me, als er met je koelvloeistofniveau en het goed lopen van de motor niets aan de hand is,geen zorgen over maken. Mijn ervaring is dat van B18 t/m B23 de motoren, op LPG en zeker met het vochtige weer van de laatste tijd, zelfs als ze warm zijn, een condens-pluimpje produceren. Dat valt natuurlijk het meest op als de motor stationair loopt en de uitlaatgassen niet zo warm zijn. Is natuurlijk niet alleen een Volvo eigenschap. In ieder geval: Geen reden om grote acties op stapel te moeten gaan zetten. Pas als het pluimpje een beetje zoetig gaat ruiken en echt flink veel groter wordt, en zelfs tijdens het rijden met warme motor nog zichtbaar is, moet je gaan denken aan een koppakking die niet meer dicht is.

Succes, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dennis van Santen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2010 10:07 #97999 door Dennis van Santen (GAST)
Beantwoord door Dennis van Santen (GAST) in topic Koelvloeistof enzo
Sven, dat stelt me gerust! Ik heb met mijn neus bij de uitlaat gehangen en ik ruik de typische LPG lucht. So far so good!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.