- Berichten: 24
Koelvloeistof enzo
- Dennis van Santen (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Toevallig viel het me gisteren ook wel op dat ik met redelijk warme motor (25 km. gereden) bij het stoplicht nog uitlaatgassen zag (wittig).
Eerst natuurlijk de oorzaak achterhalen van het vloeistofverlies maar wat kan ik ongeveer verwachten qua kosten als de koppakking vervangen moet worden (bij de Volvo-specialist)?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je goed kijkt dan bemerk je dat het expansie vat tussen koude en warme motor een hogere stand gaat aangeven.
Soms komt er wat koelvloeistof uit, dit duidt meestal op een te grote hoeveelheid koelvloeistof in het vat.
Als de motor gaat koken gaat het om de koelvloeistof, de olie kookt niet. dat je watertemp meter iets naar li wijst is een goed telen , dwz dat je radiator goed koelt bij LPG. Wil je geinformeerd worden over de olietemp en / of druk zul je 2 meters aan je dashboard moeten toevoegen.
Ik adviseer bij koude motor dat het nivo ongeveer op 'MIN' staat. indien voller gaat dat ten koste van de circulatie, je zag heel mooi voorbeeld wat ik zag bij het filerijden naar het Aviodrome bij diverse wagens het reservoir overstroomde...dat wil nog niet zeggen dat de motor kookt.
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Als er erg weinig koelvloeistof in je motor zit hangt de sensor niet in de vloeistof. Dan is de weergegeven temperatuur niet altijd de temperatuur van de vloeistof.
Het is me niet duidelijk wat voor auto je hebt, maar bij een amazon hoort de temperatuurmeter volgens mij rechts van het midden te staan. Zo niet dan moet je je termostaat eens controleren, want met een te koude motor rijden is ook niet goed.
Groet, Koen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis van Santen (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 24
Ik heb het expansievat bijgevuld met halfwarme motor tot 3-5 cm. onder max. Toen was de fles leeg en ik begrijp dat dat maar goed is ook.
Thermostaat laat ik volgende week controleren, de temp.meter loopt na een flinke rit nog niet tot aan het 1e streepje. Lijkt dus behoorlijk 'koud' te blijven.
Groeten,
Dennis
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Ik zou beginnen met een andere thermostaat. Zijn de kosten niet om deze te vervangen.
Als je dat gedsaan hebt, controleer dan dagelijks je expansievat en kijk dan verder.
gr.
Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Meesters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Je moet de koelvloeistof ook in de radiateur controleren/bijvullen. Het expansievat staat enkel via een hevel in verbinding met het koelsysteem en de bijgevulde koelvloeistof zal dus pas na opwarmen en weer afkoelen je koelsysteem bereiken.
Groet, Koen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Afwezig
- Platinum-lid
het expansietankje losmaken van z'n houder en hoger houden dan de radiateur. Dat doe je als de motor loopt, de verwarming op maximaal verwarmen staat en de thermostaat open is. Dat kun je controleren: als de bovenste radiateurslang behoorlijk heet is, is-ie open!
Dan met lopende motor het vaatje bijvullen en af en toe een keer gasgeven en in de bovenste slang knijpen.
Uiteindelijk is het goed als je je vaatje half gevuld terugzet. Vanaf nu weet je zeker dat als er snel iets veranderd aan je koelvloeistof hoeveelheid, het ergens verdwijnt. Oh, en de temperatuursensor zit achterin je motorblok in de stroom, dus die krijgt vloeistof tot er niets meer kan worden rondgepompt!! (Hij kan dus niet boven je vloeistof hangen, ze waren niet zó dom bij Volvo! )
Kijk bij het voorstaande uit met de draaiende fan!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis van Santen (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 24
Tom, ik heb je tip opgevolgd om lucht in het systeem te checken, zat toch wel wat lucht in. Na bijvullen rij ik nu een aantal dagen rond en ik heb niet meer hoeven bijvullen, met koude motor staat het niveau op MIN in het expansievat. Ik blijf het niveau wel in de gaten houden maar naar het lijkt is het opgelost. Super!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Ook daar zou ik me, als er met je koelvloeistofniveau en het goed lopen van de motor niets aan de hand is,geen zorgen over maken. Mijn ervaring is dat van B18 t/m B23 de motoren, op LPG en zeker met het vochtige weer van de laatste tijd, zelfs als ze warm zijn, een condens-pluimpje produceren. Dat valt natuurlijk het meest op als de motor stationair loopt en de uitlaatgassen niet zo warm zijn. Is natuurlijk niet alleen een Volvo eigenschap. In ieder geval: Geen reden om grote acties op stapel te moeten gaan zetten. Pas als het pluimpje een beetje zoetig gaat ruiken en echt flink veel groter wordt, en zelfs tijdens het rijden met warme motor nog zichtbaar is, moet je gaan denken aan een koppakking die niet meer dicht is.
Succes, Sven
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis van Santen (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 24
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.