erg warm boven 100 km

Lees meer
19-10-2010 11:54 #97041 door Frans Pars (GAST)
erg warm boven 100 km is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Hej!

Heb nu al heel wat berichtjes doorgespit met betrekking tot koelingsproblemen maar wil toch graag nog eens jullie mening/advies horen.

Het volgende "probleem" doet zich voor bij mijn 66'er Amazon 122S op LPG, bij snelheden boven de 100 km loopt de temperatuurmeter heel hard richtig rechts, bijna het het glas uit zeg maar. Dit gaat ook vrij snel, de motor wordt ook echt warm want je voelt de temperatuur in de auto ook toenemen, het vreemde is dat de temperatuur zich tot -/+
100 km heel geleidelijk opbouwt netjes iets iets rechts van het middenblijft en als ik bijvoorbeeld in een lange file rijdt deze ook niet oploopt zelfs met warm zomer weer. Ook loopt de meter als ik gas terugneem en weer zo tegen de 100 rijdt vrij snel weer terug naar het midden. Daarom zou ik denken als beginner, dat de radiator, fan en thermostaat op zich goed werken.

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet denken of blijft het toch een kwestie van zaken vervangen en kijken wat effect sorteert?

groeten
Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 12:07 #97042 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic erg warm boven 100 km
De fan kun je uitsluiten: die dient alleen maar voor luchttoevoer bij lage snelheden. Bij hoge snelheden heb je juist geen fan nodig ivm de rijwind.

Controleer eens of de temperatuur ook zo snel oploopt bij stilstaand 3000 toeren draaien? Het enige dat ik kan bedenken is één of andere blokkade die pas optreedt bij hogere stroomsnelheden van de koelvloeistof. (Buiten een lekke koppakking, die in het koelwater staat te blazen)

Of: zou de impeller van de waterpomp los kunnen zijn va nhet asje, zodat hij bij hogere weerstand niet meer meedraait?

Ik heb eens een blokkade gehad achterin het blok, vlak voor de sensor. Dit was een stuk rubber dat van de binnenkant van een slang was gekomen. Maar hierbij leek het blok wel te warm te worden, maar dat was dus niet écht zo!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 12:21 #97043 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic erg warm boven 100 km
Het zou ook zo kunnen zijn dat de LPG installatie niet goed afgesteld is voor de hoge toerentallen en dat daardoor het mengsel dan te arm is. Een te arm mengsel laat de motortemperatuur oplopen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 12:42 #97045 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic erg warm boven 100 km
als het goed is (verwacht ik tenminste ) zou de LPG installatie goed afgesteld moeten zijn, is in juni met de afstel clubavond nog gedaan in Alkmaar bij ABK autogas.

ook bij stilstaand 3000 toeren draaien loopt de temperatuur niet hard naar rechts. lekke koppakking had ik ook aan gedacht maar ik zie geen verdachte verschijnselen als witte rook, sludgevorming of water op de oliepeilstok.

en de waterpomp, kan je daar van op de een of andere de werking van controleren misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 13:56 #97050 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic erg warm boven 100 km
Ik zie wel wat in de redernatie van Tom, dat de waterpomp z'n werk niet goed doet.
Bij hogere toeren en hogere belasting pomp die niet meer voldoende rond met een stijging van de temperatuur als gevolg.
Wellicht doet hij dat bij hogere toeren in 'n vrij ook al niet, maar dan is er minder warmte ontwikkeling omdat de motor geen vermogen hoeft te leveren.
Of je de werking van de waterpomp zo kunt controleren weet ik niet.
Uitwisselen is niet heel ingewikkeld of duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2010 16:44 #97058 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic erg warm boven 100 km
om te beginnen zou ik de originele temperatuurmeter niet echt vertrouwen , je zou (tijdelijk) een moderne electrische variant kunnen monteren , O.A. voor een paar tientjes bij conrad.
verder heb ik nogal eens gezien dat de koelslangen van kachel-lpg verdamper-thermostaat verkeert is aangesloten en dat dan jarenlang o.a. t stukken gebruikt i.p.v. y stukken waardoor een slechte doorstroming in het koelsysteem.
je zou ook nog een koelsysteem reiniger kunnen proberen b.v.b. wynn"s cooling system flush voor een reiniging van de kanalen in de radiator , en ja je koppakking kan mogelijk ook nog lek zijn .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-06-2011 18:24 #103848 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic erg warm boven 100 km
Gewoon een 3 rijen radiateur plaatsen.
De fan heeft totaal geen invloed op snelheden boven de 100 km.
Een waterpomp doet het wel of niet, niet half.
Spoelen zou wellicht een optie kunnen zijn.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 19:56 #103925 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic erg warm boven 100 km
Begin is met spoelen van je koelsysteem, dit kun je doen met natuurazijn van de supermarkt, gewoon de goedkoopste. Helemaal afvullen en lekker een poosje laten zitten. Je kan er gewoon mee rijden heb ik ook gedaan in de zomer. Je zal zien wat een troep eruit komt als je de aftapper op het onderblok open draait.

De pomp kan versleten zijn, ik heb wel is waaiers gezien die door, "ik hoop dat ik het goed zeg" implosies kapot gedraaide waaiers had en dus minder opbrengst had.

Een 3 rijden dikke radiateur hoeft in mijn ogen niet, hadden ze vroeger ook niet ook een extra electrische fan is niet nodig. Als je koelsysteem goed is moet het gewoon werken.

Heb je thermostaat ook al is nagekeken op goed werking of zit er wel 1 in met de juiste ......graden

Omdat ik ook toendertijd de horror verhalen op het forum las dacht ik ook laat ik is met een thermometer in de rad de amazon combi in de volle zon de motor draaien, wel met de motorkap dicht. Na een uur kwam de temp niet verder dan 75 tot 80 graden en de naald stond net na het midden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 20:48 #103928 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic erg warm boven 100 km
Het is handig om te meten wat de water temperatuur wordt (én overigens de olietemperatuur) bij stationair en snelweg km.
Immers meten is weten, de meesten weten wel van hun Amazon waar die ongeveer staat.
Er helemaal rechts af is niet goed.
Ik heb met Amazones alleen nog maar meegemaakt dat het koelblok verouderd was, waardoor veel kanalen dicht zitten en het koelend vermogen minder werd. Origineel gebruikte Volvo ijzeren koelblokken, deze werden vroeger geflushed met soda, op vaste tijden,daarom zit dat koperen kraantje nog re aan je blok.
Je kunt dit proberen, komt inderdaad enorm veel troep uit, maar kan ook resulteren in lekkage.
Ik neem aan dat ontsteking, kleppen, puntjes/electr ontsteking goed staan zodat dit geen oorzaak van
warmlopen kan zijn.
Op de snelweg staat de Temp meter meestal in het midden of iets ervoorbij naar re, als je stopt om te tanken zie je dat het koelwater behoorlijk warm wordt en loopt de meter helemaal rechts de schaal af.
De Fan kost 8-10 pk en doet inderdaad helemaal niets bij hoge snelheden, kun je dus missen en een electrische Fan ook voor files, bij LPG met een caravan of aanhanger is veel verstandiger.
Aangezien je dan toch een sensor erin hebt kun je digitaal de watertemp meten
Een koper 3-rijen koelblok maakt een enorm verschil, heb zelf alleen maar lekke waterpompen gehad, nooit een die minder presteerde.Dus meestal is het koelend vermogen van het koelblok het probleem.
Ten slotte check ook wat voor thermostaat er in de radiator zit, en of hij functioneerd (in waterkoker leggen dan zie je hem open gaan bij 82 graden).

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.