koelproblemen/ juiste plaats van zelfdenkende ven

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2001 09:04 #57671 door
Ik heb het probleem dat wannneer de motor echt warm wordt (file/stadsverkeer) er koelvloeistof via de dop van het expansie vat lekt. "Het plasje onder de auto en de lucht van hete koelvloeistof". Het expansievat is dan helemaal vol gelopen en het overtollige vloeistof stroomt via de dop weg.Als ik vervolgens een paar uur later check, is het expansievat geheel leeg. Vervolgens vul ik wat bij en gebeurt bij het rijden weer hetzelfde. Volstromen van het expansievat,een paar uur later geheel leeg en moet ik weer bijvullen.Ook loopt de temperatuurmeter gevaarlijk op. De radiateur is 2 jaar oud, vervangen door een breder en dikker koelblok met meer koelribben en een zelfdenkende ven.Ik heb het idee dat de leidingen ergens verstopt zijn, dus dat er geen doorstroom is.1. Weten jullie of het systeem zelf is door te spoelen met gewoon water? Wordt alles dan wel gereinigd? Of moet dit onder hoge druk met speciale chemicaliën gebeuren?2. Mijn ven is gemonteerd aan de voorkant van de radiateur (aan de grillezijde). Ik heb me onlangs laten vertellen dat dit weinig koeling oplevert, omdat de ven aan de andere zijde van de radiateur geplaatst moest worden, dus aan de motorzijde. Hierdoor koelt het systeem veel beter was het advies.Nou krijg ik dat vensysteem nooit passend aan de motorzijde van de radiateur, maar afgezien daarvan: klopt dat?Vriendelijke groeten,Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2001 23:27 #58227 door
Je omschrijving van het probleem doet denken aan een lekke koppakking maar er zijn een paar dingen die je eerst kan kontroleren. blaast de fan wel richting motor? zit de temp.voeler voor de fan op de juiste plek? en bij welke temp. schakeld de fan in? is je thermostaat in orde? en zo ja kun je misschien een koelere monteren.Bij automateriaalzaken kun je goede reinigers kopen voor je koelsysteem.succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2001 23:04 #58226 door
Paul, (ook anderen mogen reageren)Nog even terugkomen op mijn koelproblemen. Ik heb inmiddels het koelsysteem gereinigd, de thermostaat getest en nieuw koelvloeistof er in gedaan.Het probleem van koelvloeistofverlies via het expansievat heb ik niet meer gekregen. Ik heb wel het idee dat ik nog wel koelvloeistof moet bijvullen. Of dat komt door verlies ergens of dat er gewoon nog lucht in het systeem zit en ik daardoor zo nu en dan nog wat moet bijvullen weet ik niet. Ik heb nl. deze dagen nog te weinig gereden. Ik heb een 82 graden thermostaat. Zijn er koelere en heeft dat zin om te monteren?De fan blaast richting motor, het is een grote fan (het originele gele fannetje is vervangen dooor die grote fan). Ik weet niet bij welke temp die inschakelt, maar hij gaat geregeld aan, als ik met warme motor staionair draai.Mijn vraag is eigenlijk ook: Wat zijn nog meer de verschijnselen van een lekke koppakking. Ik kan me nl. niet voorstellen dat dat het euvel is.Groeten,Ron.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.