koelwater

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2001 13:01 #57508 door
koelwater is gemaakt door
Ik hen een amazone uit 64 waar later een b20 is ingebouwd met openkoelsysteem. Het komt regelmatig voor dat er grote hoeveelheden koelvloeistof via het overloopje van de radiator uit het systeem stroomt. Het zijn hoeveelheden van 1 tot 2 liter. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken heeft met expansie van de vloeistof hoewel het hiervoor wel te grote hoeveelheden zijn. Nu heb ik er een P1800 uit 65 bij, ook met een b20 en open koelsysteem en ook deze motor vertoont het zelfde verschijnsel alleen met nog grotere hoeveelheden koelvloeitstof. Inmiddels heb ik de termostaat verwijderd en is het probleem over maar nu komt de motor niet op temparatuur. Kan dit te maken hebben met een zgn warme termostaat ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2001 16:55 #58640 door
Beantwoord door in topic koelwater
Het komt inderdaad vaker voor, bij een B18 bijvoorbeeld, deze lopen regelmatig heet en verliezen daardoor soms liters vloeistof. Veelal is dat te wijten een de koelvin, welke bij B-18 blokken vaak 4 bladen hebben, bij een 140 met B-18 en dezelfde problemen heb ik de 4-vin vervangen door een 5-vin, probleem opgelost, en redelijk goedkoop. Uiteraard blijft een goeds onderhoud (regelmatig doorspoelen) en een in goede staat verkerende radiator van groot belang voor een probleemloos werkend koelsysteem. Thermostaat vervangen, of controleren (in een pannetje water, op het vuur en kijken of deze opent en sluit) en een 5-vin proberen is de moeite waard, en niet duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2001 23:18 #58639 door
Beantwoord door in topic koelwater
ik zie het zo: doordat je thermo gesloten is als de koelvloeistof koud is, is hij eeen physische scheidingswand tss koud water en warm (wordend) water. Hij zal door het contact met het koude water, en dus constante afkoeling minder snel opwarmen.Als dan inderdaad je radiator niet meer te best is, en het water dus veel sneller stijgt in temperatuur, kan je thermo niet volgen tot hij bezwijkt mee onder de druk. En hij kookt over.Een tijdelijk redmiddeltje: maar een klein gaatje (max dia 2mm) in het afsluitende deel van je thermo. Het water kan vrij vloeien, je thermo volgt dan makkelijk de temperatuur van je water. En de moter wordt toch lekker warm!Misschien 'vergeet' je zelfs de thermo alsnog te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.