koelvloeistof/antivries

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-11-2001 15:23 #57377 door
koelvloeistof/antivries is gemaakt door
Ik zou graag willen weten hoe je erachter kan komen of je radiateur gevuld is met antivries+water, of met koelvloeistof. Ik ben ooit vergeten te vragen bij de aanschaf van mijn Amazon wat de radiateurinhoud is.Ik weet dus nu niet waarmee de radiateur bijgevuld moet worden. En is doorspoelen als je alles wilt vernieuwen noodzakelijk en kan je dat zelf doen? Wie kan mij adviseren? Groeten, Freek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-11-2001 21:49 #59040 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof/antivries
Om te beginnen: het maakt niet uit of je kant-en-klare koelvloeistof gebruikt of 50% glycol en 50% gedemineraliseerd water (sommige mensen gebruiken kraanwater, maar dat kan eigenlijk alleen in gebieden met zeer zacht water, meer water en minder glycol kan, maar nooit minder dan 33% glycol!). Beide typen zijn gebaseerd op dezelfde grondstof: glycol, dus onderling volledig uitwisselbaar. Als de vloeistof die nu in je koelsysteem zit groen is, dan is ie waarschijnlijk kant-en-klaar. Is ie blauw, dan kan het k&k of ant-vries+water zijn want ook k&k is er in blauwe kleur. Opmerking: op de verpakking staat meestal de benaming "1,2-ethaandiol", maar dat is de scheikundige benaming voor "glycol". De kans dat er een ander type anti-vries dan glycol gebruikt werd is klein.Ik raad je aan elke twee jaar het systeem af te tappen, te spoelen en te hervullen met nieuwe koelvloeistof. Als je uit de historie van je auto niet kunt achterhalen wanneer de laatste keer was: doe het dan nu want na twee jaar zijn de corrosiebeschermers uitgewerkt. Vervangen is vrij eenvoudig: kachel op heet (!), onderste slang radiator los (beetje lastig, maar het gaat wel), leeg laten lopen in afwasteil, radiatordop losmaken (in geval van systeem met expansievat zit op de radiator ook een dop en die moet er af), aftapkraantje op blok nabij oliefilter opendraaien, enkele slangen losnemen. Als de koelvloeistof eruit is met tuinslang alles doorspoelen tot spoelwater helder wordt, kachel niet vergeten. Een radiator kan, voor het beste effect, op zijn kop gespoeld worden waarvoor je hem dus eerst moet verwijderen. Als het zaakje is uitgelekt aftapkraan blok dichtdraaien, alles aansluiten behalve de hoogste slang (vaak die op de LPG-verdamper), die laat je los om het ontsnappen van de lucht te vergemakkelijken. Bijvullen zou ik doen met een kant-en-klaar product, dat is net zo goed als maar goedkoper dan anti-vries en gedemineraliseerd water. Mijn favoriet is Comma Coolant X-Stream die bestand is tegen -36 graden C. Vullen doe je zoveel als erin gaat (+ expansievat op max.). Radiatordop (en evt. expansievatdop) plaatsen, dan motor enkele minuten laten draaien tot die warm is en weer laten afkoelen, na afkoelen is er waarschijnlijk heel wat koelvloeistof uit expansievat in koelsysteem getrokken; weer bijvullen tot max. Procedure blijven herhalen tot het niveau niet meer zakt na de laatste keer draaien + afkoelen. Mijn Amazon heeft de eigenaardigheid om niet meer koelvloeistof te willen dan halverwege tussen min. en max. in het expansievat. Vul ik tot max. bij, dan is er een paar dagen later toch weer zoveel uitgegooid dat na afkoelen het peil weer halverwege staat!Volgens Haynes: "Cooling system capacity: Approx. 2.0 Imp. gallons (8.5 litres, 2.25 US gallons)"Veel succes.Lennard1970 Amazon B20A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.