druk op koelsysteem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 14:45 #57220 door
druk op koelsysteem is gemaakt door
Ik heb problemen met een B20a. Vorige week tijdens het bijvullen van het koelwater merkte ik dat er heel veel druk op het koelwater stond, het spoot er gewoon uit. Simpel, dacht ik, koppaking lek. Deze vervangen maar er stond nog steeds druk op. Dit gebeurt pas als de motor echt goed warm is. Hierna ook nog een andere kop gemonteerd maar dit hielp ook niet. De auto staat nu bij de garage om de cilinders af te persen met 10 bar maar zelf heb ik er ook al een druk van 2 bar opgezet dus hier verwacht ik ook niet veel van. Heeft iemand een idee? ik intussen niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 17:23 #59580 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Staat er bij een hete motor niet altijd druk op het koelsysteem?? Pas bij een te grote hitte werkt het veersysteem in de vuldop als een soort veiligheidsventiel en laat de druk ontsnappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 20:54 #59579 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Geen verbrande handen hoop ik!Dit is echt heel normaal. Het kookpunt van water is nogal afhankelijk van de luchtdruk. Op zeeniveau 100 graden, maar hoog in de bergen kookt het al bij zo rond de 80 graden. Onder hogere druk dan de atmosferische ligt het kookpunt dus hoger dan 100 graden. Bij een hete motor hoort de radiator-dop danwel expansievat-dop (afhankelijk van het type koelsysteem dat je hebt) moet bij een bepaalde druk open gaan waardoor de druk niet te hoog wordt. Haal je in die situatie in één keer de dop eraf, dan is de kans groot dat je een flinke opwelling van luchtbellen krijgt die eruit spuit, net als een fles cola die voor het eerst geopend wordt. Mits de radiatordop dus goed werkt is dit een normale "reactie" van het koelsysteem. Bovendien moet bijvullen tot het juiste niveau altijd koud gebeuren vanwege je veiligheid en omdat de markeringsstreepjes voor een koude motor bedoeld zijn. Als je een lekke koppakking had, dan zou de druk juist wel eens kunne weglekken na stoppen motor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 20:56 #59578 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Doe het volgende bij koude motor:open radiator en expansievat zorg er in ieder geval voor dat er genoeg koelvloeistof in de radiator zit. zet de verwarming voluit. Start de motor, Op een gegeven moment gaat de koelvloeistof stijgen sluit de radiator zodra deze over dreigt te lopen, houd nu het expansie vat in de gaten, hier gaat de vloeistof ook stijgen en misschien eruit lopen en borrelen. Zodra de temperatuur goed is zal de vloeistof weer gaan dalen vul dan het expansievat bij tot het gewenste niveau en jouw vermoedelijke luchtbel is uit het systeem! Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2002 09:48 #59577 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Het water spuit er al uit op het moment dat de motor wordt gestart, dus helemaal koud. Ik denk zelf steeds sterker aan een scheurtje in de motor, iets anders kan ik eigenlijk niet meer vezinnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2002 19:54 #59576 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Als het koelwater bij starten koude motor direct onder druk komt te staan, dan is een gescheurd motorblok een mogelijke oorzaak. Echter, de kans daarop is bij een Volvo-motor kleiner dan bij de meeste andere auto's. Een doorgeslagen koppakking laat ook lucht bij de koelvloeistof. Echter bij een doorgeslagen koppakking komt er in de meeste gevallen olie in het koelwater terecht. Dat kun je dan zien drijven in het expansievat. Als dat zo is, dan kun je waarschijnlijk ook koelwater in de olie verwachten wat dan troebel grijzig wordt (en grijze "mayo" in oleivuldop).In je oorspronkelijke bericht schreef je dat je auto bij de garage stond voor een drukmeting, hoe is die uitgevallen? Wat voor een drumeting bedoeldje je, die van het koelsysteem? Een compressietest van de cilinders kan de plek van het lek nauwkeuriger aanwijzen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 10:23 #59575 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Ze hebben druk op de cilinders gezet en het lekte nergens. Ze gaan nog proberen om af te persen met de cilinders naar beneden maar ze denken dat er dan te veel drukverlies is.Ze zitten zelf ook te denken aan een scheur in het moterblok maar twijfelen daar erg aan omdat volvo blokken dat niet vaak hebben zoals je ook al zei. Heb je toevallig nog een B20 liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 20:05 #59574 door
Beantwoord door in topic druk op koelsysteem
Als de cilinders hun druk behouden, dan mag je aannemen dat de koppakking in orde is. Je zegt dat ze de druk nog eens gaan meten met de cilinders naar beneden. Mag ik dan aannemen dat ze het nu met de cilinders in de bovenste stand gedaan hebben?Vraag ook of ze het koelsysteem onder druk zetten. Als je bij draaiende motor het lek niet kan vinden, dan kun je het misschien wel met een stilstaande motor en druk van buitenaf op het koelsysteem. Het koelwater moet immers ergens blijven als er een lek is. Daalt het koelvloeistofpeil, maar zie je niets op de grond lopen, dan gaat het wellicht het carter in.Een andere mogelijkheid is een lek in de kop in een uitlaatkanaal voorbij de kleppen. Aangezien de cilinders hun druk behouden, kan het lek niet in de verbrandingskamer zelf zitten. Een scheur in de kop is wederom onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. En wie weet heeft iemand ooit de kop eraf gehad en niet de strikte losneem- dan wel aanhaalvolgorde en moment van de kopbouten aangehouden. Een lek hier zou gecamoufleerd kunnen worden door het feit dat het water de uitlaat in loopt.Als je de oorzaak van de druk in het koelsysteem gevonden hebt hoor ik dat graag...En nee, ik heb geen B20 "liggen", alleen een M40...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.