koelvloeistof verlies

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 13:08 #56825 door
koelvloeistof verlies is gemaakt door
Mijn Amazon radiator (inruil, 3 jaar oud, druk systeem) verliest al geruime tijd koolvloeistof.Na een rit van 150 km moet er 1.5 liter bijgevuld worden. Nu heb ik slangen vervangen, hij lekt niet (heb hem onder druk gezet), maar nog verlies. Ik heb ook koelvloeistof laten 'besnuffelen' om een eventuele koppakking probleem op te sporen met negatieve resultaten. Ander mogelijke symptomen zijn: motor loopt aanzienlijk warmer in warm weer als je boven de 120 rijdt (kookt niet, maar gaat gestaag omhoog in de laatste groen vak). Langzaamer rijden doet de temp snel teruglopen. Als ik stop na hard gereden te hebben, drukt hij koelvloeistof weg uit de overloop pijp.Ik rij op LPG en heb ook een koelere thermostaat erin gezet, maar hij loopt nog warm bij hogere snelheden.Kan het iets onbenulligs als een verkeerde vuldop zijn? Ik heb laatst een Delco gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 16:31 #60900 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
In de vuldop zit een veer die bij een bepaalde druk open gaat. De doppen zijn er met verschillende drukken te krijgen waarbij de dop open gaat. De waarden die Volvo opgeeft zijn voor een B18 3-4 lb/in2 (0,23-0,30 kg/cm2) en voor een B20 10 lb/in2 (0,7 kg/cm2). Deze waarden gelden voor beide koelsystemen (gesloten en met expansievat), alleen zit de dop bij een expansie-systeem niet op de rad., maar op het vat.Het is raadzaam om ook eens na te gaan of de ontsteking en het mengsel goed zijn afgesteld. Een te arm mengsel (zeker bij LPG) laat de motor te heet lopen. Hetzelfde geldt als de ontsteking teveel op voorontsteking staat. Nu heeft LPG een heel hoog octaangetal (>100) dus pingelen hoeft bij teveel voorontsteking nog niet meteen op te treden. Verder valt ook nog te denken aan de waterpomp en dichtgeslibde waterkanelen (motorblok en radiateur).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 17:50 #60899 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
lennard!bedankt voor je raad! de waarden voor de dop waren zeker waardevol...Mijn B18 is een Volvo gerev met 50.000 km., maar misschien ligt het ook aan de afstelling- ik stel hem af op contacthoek 59 graden, ontsteking +22. Moet dit ook anders ivm lpg?Ik was toch van plan om voor de zomervakantie de jaarlijks lpg afstel te laten gebeuren, in het verleden was er nooit veel af te stellen.... Wie weet?groet,dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2002 08:30 #60898 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
Hallo Dennis,Ik neem aan dat je met ontsteking +22 bedoelt 22 graden voorontsteking. Dat lijkt me vrij veel, zeker met een volledig gereviseerde B18a motor. Probeer de 22 is op 15 graden voorontsteking te zetten, en kijk dan eens naar het effect. Deze waarde ligt dichter bij de waardes in Olyslager en Hayness.Als dat ook niet helpt zou je de hele zaak schoon kunnen spoelen door even te rijden met een mengsel van water met azijn. Met name de kanalen in je motor en je slangen spoel je dan van binnen schoon. Verdere info daarover op mijn site www.amazoncars.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2002 20:53 #60897 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
> Deze waarde ligt dichter bij de waardes in > Olyslager en HaynessIn mijn Haynes staat voor een B18A een timing van 21-23 graden BTDC, afgesteld met een stroboscooplamp en 1.500 rpm (vacuumslang losgekoppeld). Dit is overigens dezelfde timing als voor een B20A. Ik heb een B20A op +23 graden BTDC staan, en heb op LPG en benzine geen centje pijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2002 23:59 #60896 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
bedankt voor zoveel reacties! Ik stel hem ook af met vacuumslang ontkoppeld op ongeveer 22 graden BDTC bij 1500 rpm. Misschien dat een graad...Maar wat ik juist bedacht is dat als de motor warm is, kan ik de vuldop eraf halen zonder dat er enige druk erachter zit. Mijn ervaring met andere autos is dat je de motor af moet laten koelen voor de dop eraf kan. Een aanwijzing?gr,dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2002 10:18 #60895 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
ik vrees dat je radiator dop aan vervanging toe is ,het systeem bouwt zo te horen geen druk op en pompt al je koelvloeistof gewoon naar buiten.(probeer het systeem eens te vullen en onderje overloopje een opvangbakje te zetten,kan je gelijk zien hoeveel die er uit perst)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2002 10:33 #60894 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
jaapbedoel je ivm lagere octaangehalte dat ontsteking vervroegd moet worden? Bij Olyslager staat dat bij octaangetal 80-87 inderdaad op 14-19 gesteld moet worden. Wat is eigenlijk octaangehalte van LPG? Misschien een gode forum vraag..gr dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2002 11:16 #60893 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2002 11:27 #60892 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verlies
Lennard (en Dennis)Je hebt gelijk. Ik heb verkeerd gekeken. Punt is wel dat ik mijn 18A op advies van een TC-lid van de V44 anders afgesteld heb, en op 15 á 18 voorontsteking heb gezet, waarna hij aanmerkelijk beter ging lopen. Dat kan er mee te maken hebben dat mijn motor niet meer 100 % is en aan een restauratie toe is. Ik vraag me met Dennis af hoe je het octaangehalte van gas moet "waarderen" bij de afstelling. Geen idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.