een amateur op koelgebied

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-01-2003 22:58 #56156 door
een amateur op koelgebied is gemaakt door
OK de Amazone is na 6 jaar af en doet het weer, YES......Graag hou ik de techniek wat beter in de gaten. Ik wil een oliedrukmeter en een koelvloeistofmeter monteren. Ik wil er één bestellen bij de Conrad met een schroefdraad 1/8-27nptf. Mijn vraag is past dit?Vraag twee is hoe en of mijn koeling goed werkt. Ik heb een gesloten systeem en deze komt zeer langzaam op temperatuur. Bij mijn Renault 4 ben ik gewend dat de temp oploopt tot de thermosstaat open gaat, dan zakt de temp weer om vervolgens langzaam op te lopen. Zit er ook zo'n ding in de Amazone (boven de waterpomp???) en kan ik deze demonteren en koken in water om te kijken oftie 't na 6 jaar nog doet??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2003 00:18 #63092 door
Beantwoord door in topic een amateur op koelgebied
Een termostaat zit er inderdaad in!!!Onder de bovenste koelslang van de van de radiator naar het blok zit een aluminium deel waarin (onder) de thermostaat zit. De werkwijze is ook dezelfde als bij de R4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2003 07:35 #63091 door
Beantwoord door in topic een amateur op koelgebied
En als je verteld dat de motor langzaam op temperatuur komt, dan lijkt het mij onnodig om je huidige thermostaat te testen (die werkt toch al niet). Kies gewoon voor zekerheid, want voor die paar knaken die een nieuwe thermostaat kost ga je toch niet zitten klooien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-01-2003 08:39 #63090 door
Beantwoord door in topic een amateur op koelgebied
en voor alle anderen die toch willen testen en/of zo snel geen nieuwe hebben liggen: aan een touwtje in een pannetje kokend water. simpel en effectief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2003 00:16 #63089 door
Beantwoord door in topic een amateur op koelgebied

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2003 00:27 #63088 door
Beantwoord door in topic een amateur op koelgebied
Eelco,als je de thermostaat van het koelsysteem gaat vervangen, let er dan op dat er 3 typen te krijgen zijn, op basis van de temperatuur waarbij de termostaat opent danwel sluit. Wil je dat de motor sneller warm is, neem dan een termostaat die bij een hoge temperatuur (laat) opent (als je bijvoorbeeld rondrijdt in zweden in de winter). Moet je amazon zwaar werk verzetten, bijvoorbeeld een caravan trekken, kies dan voor een termostaat die bij een lage temperatuur (snel) opent (zeker als je rondrijdt in landen met extreme warmte). Vergeet niet dat het verwarmingssyteem voor de binnenruimte van de auto (de kooi) ook van invloed is op het koelsysteem. Zo kan je de motor koelen door de verwarming van de binnenruimte aan te zetten en is het als het buiten koud is verstandig pas de verwarming aan te wenden als de motor echt op bedrijfstemperatuur is. Overigens denk ik dat de termostaat in je auto het ook na 6 jaar gewoon weer zou moeten doen, tenzij je niet de moeite hebt genomen om aan het begin van die 6 jaar het koelwater af te tappen, want dan zit de termostaat natuurlijk steeds in een vochtig milieu, namelijk het koelsysteem zelf voorzien van vocht en dus watermoleculen.Succes ermee, groet, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.