koelwater lekkage

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 18:25 #56052 door
koelwater lekkage is gemaakt door
Ik raak steeds koelwater kwijt via de verwarmingsinstallatie. Als de motor goed warmdraait, kan zo opeens een liter of 2 via de verwarming in de cabine komen. Is het noodzakelijk de hele verwarmingsunit de demonteren? Hoe ga ik het best te werk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 19:19 #63512 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
Waarschijnlijk is de warmtewisselaar lek en dient vervangen te worden. Controleer wel eerst de slangen en thermostaat op lekkage voordat je de wisselaar de schuld geeft. Over de procedure moet ik je verwijzen naar Haynes want met de wisselaar heb ik (nog) geen ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 19:47 #63511 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
Helaas heb ik er wel ervaring mee.. Ik heb op de 2 slangen een klem gezet die de slangen dichtknijpt. Vervolgens de slangklemmen naar de regelaar los draaien en over de slangen heen terugschuiven. Dan zeker zijn dat het thermokoppeldraadje vrij is en nergens mee tussen klemt en vervolgens de 3 bediendingskabels van het schuivenpaneeltje los maken (aan de warmterwisselaar wel te verstaan). Nu de 2 bevestigingsboutjes waarmee de warmtewisselaar vast zit los draaien en het ding eruit. De nieuwe er in omgekeerde montage volgorde weer in. Indien nodig achteraf nog wat koelwater in de radiateur bijvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2003 23:40 #63510 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
Als alleen de warmtewisselaar lek zou zijn, zou ik verwachten dat de lekkage alleen bij de bijrijder te vinden is. Of maak ik een denkfout? De lekkage komt bij mij echter onderuit de verwarming zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2003 15:58 #63509 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
ik vrees een spraakverwarring, waarschijnlijk komt Michiel uit Belgie? Zo ver ik weet, wordt de kachelkraan in Belgie nl.ook wel warmtewisselaar genoemd, terwijl in nederland de warmtewisselaar dat deel van de kachel betreft, waar de warmte van het koelwater, wordt overgbracht naar lucht en dat gebeurt dus in het inwendige van de kachel, stel je daarbij een soort radiator voor die inderdaad wel eens lek kan raken. komt de lekkage onderuit de verwarming zelf en zijn het niet de aansluitingen, dan moet de kachel gedemonteerd en geopend worden. heb je geluk, dan kan een gat nog gerepareed worden, het inwendige is bij de AMA's nl. van metaal/koper. anders wordt het vervangen. n.b. in de komende zomerperiode, kan je de kachel net zo goed loskoppelen en de slangen afdoppen. kan je op je gemak het probleem oplossen. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2003 23:18 #63508 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
Hahaha, nee geen spraakverwarring, ik ben Nederlander. Maar dank voor je uitleg aangezien deze kaaskop inderdaad een ander onderdeel voor ogen had dan bedoeld. Ik zal inderdaad eens in de zomer gaan rommelen en rij vooreerst maar even zonder verwarming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2003 22:35 #63507 door
Beantwoord door in topic koelwater lekkage
Ik wou alleen maar zeggen dat ik het zelfde probleem heb met mijn pv544.Ik heb wel ontdekt dat een groot deel te maken had met de slangen...deze heb ik vervangen met slangen van een alfaromeo daarna is het een stuk minder erg geworden... wat ook belangrijk is... De motor van een oude volvo wordt erg heet , water verdampt daardoor sneller... je kunt dus beter een mix van anti-vries(lees koelvloeistof) en water gebruiken... dit is ook nog eens beter omdat het de binnenboel gelijk ontroest groetjes Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.