koeling + thermostaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 18:29 #56051 door
koeling + thermostaat is gemaakt door
In aanvuling op mijn vraag over de lekkage; het valt mij op dat mijn thermostaat nogal onbestendig is. Het metertje kan soms opeens heel snel oplopen (met name na 4 km na koude start) en dan snel weer teruglopen naar gemiddelde temperatuur. Thermostaat is recentelijk vervangen. Zou het kunnen zijn dat de koelwaterpomp niet goed functioneert? Hoort deze altijd te draaien als de motor draait, of gaat´ie aan en uit afhankelijk van de temperatuur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 19:14 #63514 door
Beantwoord door in topic koeling + thermostaat
Ik heb voor aanvang van mijn zomervakantie vorig jaar eerst advies ingewonnen over het koelsysteem. Een meter die (bij warm weer) tegen rood aan staat is geen enkel probleem MITS de temperatuur niet schommelt. Een thermostaat kan iets dergelijks veroorzaken als hij niet soepel meer werkt. Echter, jij hebt een nieuwe. Maar schommelende temperaturen bij geopende thermostaat (motor op bedrijfstemp) kunnen inderdaad samenhangen met de waterpomp. Advies: plaats een nieuwe, better safe than sorry, we hebben het over nog geen 45 euro voor een Volvo-waterpomp (goedkoper onder B-merk). De waterpomp draait als de motor draait (althans, als de V-snaar erop zit en niet slipt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2003 22:14 #63513 door
Beantwoord door in topic koeling + thermostaat
Het is natuurlijk niet gek als de meter sterk terugloopt na ongeveer 4 km. Dan opent de thermostaat voor het eerst en komt er een sloot koud (want al 4 km lang gekoeld) water binnen. Daarna zal de temperatuur stabiliseren. Als dat niet gebeurd kan je inderdaad aan de waterpomp gaan denken zoals Lennard aangeeft. Als de thermostaat kapot is (vast zit) zal het koelwater trouwens langzamer opwarmen en daarna op een verkeerde temperatuur blijven staan. Als de thermostaat te snel zou reageren krijg je echte schommelingen (een overstuurde regelkring)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.