thermostaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 22:49 #55956 door
thermostaat is gemaakt door
Er zat eerst (bij aankoop) geen thermostaat achter de radiator, na nieuwe geplaatst te hebben gaat het overloop spuiten bij warme motor, wat kan dat zijn? heb gehoord over lekke koppakking, wat te doen en waar? is er iemand die mij kan helpen? bvd rob kaagman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 09:07 #63889 door
Beantwoord door in topic thermostaat
wellicht zit het koelsysteem nog gewoon te vol met vloestof na deze bijgevuld te hebben. de overloop zit bovenaan,vloeistof zet uit als deze warm wordt en het meerdere loopt weg via de overloop. na enkele ritten waarbij de motor goed warm is geworden moet het afgelopen zijn met lekken en het vloeistofpeil stabiel blijven. een lekke koppakking levert met name lucht/bellen op in het koelsysteem, waarneembaar in de radiator als je de dop er af hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 12:03 #63888 door
Beantwoord door in topic thermostaat
Verwijdering van de thermostaat is iets dat niet de bedoeling is. Waarschijnlijk werd de motor met thermostaat te heet. Verwijdering van de thermostaat kan hierop een gunstig effect hebben, maar in werkelijkheid is het niet de oplossing van het probleem. De motor is niet ontworpen om zonder thermostaat te werken, met goede redenen. Als het vlak bij verkoop gebeurt kan het zijn dat de verkoper een probleem probeert te camoufleren. Dat probleem is dus waarschijnlijk oververhitting van de motor (hetzij door een defecte thermostaat, maar meer waarschijnlijk vanwege een slecht stromend koelsysteem). Het lijkt mij verstandig om je koelsysteem af te laten, te spoelen met leidingwater (ik weet dat sommige mensen zullen zeggen dat dat corrosie in de hand werkt, maar dat geloof ik helemaal niet, niet spoelen is wat op termijn de grootste problemen veroorzaakt) en dan te vullen met nieuwe koelvloeistof. Het spoelen van de radiator kan het beste in tegengestelde richting gebeuren als de koelvloeistof normaal stroomt. Daarvoor kun je hem het beste even eruit halen (twee boutjes en twee slangen los is alles) en op zijn kop doorspoelen. Ik spoel het systeem elke twee jaar (na twee jaar is de vorstbescherming nog wel goed maar zijn de corrosiebeschermers in de groene/blauwe koelvloeistof uitgewerkt) en verbaas me erover hoeveel zilt ik er na zo'n korte tijd al weer uit het systeem spoel. Als het bij jouw motor erg lang geleden is zou het me niet verbazen als de radiator al gedeeltelijk verstopt is, in de meeste gevallen de belangrijkste reden voor oververhitting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.