thermostaat (koelsysteem) werkt weer

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-05-2003 20:08 #55900 door
Eindelijk gelukt, na verschillende tips gehad te hebben, heb ik het gevonden (denk ik) de aansluitingen van de gasinstallatie (verdamper) waren verkeerd aangesloten op het koelsysteem, en daarom werd het hele koelsysteem te heet. het spruitstukje onder de thermostaat dicht gemaakt, en nu alles aangesloten op de slangen naar en van de kachel. Nu loopt de temperatuur op na 10 min. stationair tot het einde van t laatst groene vakje, daarna loopt ie terug naar het 2e groene vakje, om dan weer op te lopen naar t laatste groene vakje, en dat herhaald zich zo, zolang ik stationair draai, heb het nog niet rijdend uitgeprobeerd omdat de auto nog niet klaar is. groeten allen. rob kaagman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-05-2003 11:14 #64068 door
Beantwoord door in topic thermostaat (koelsysteem) werkt weer
Dat spruitstuk onder de thermostaat begrijp ik nog steeds niet. Het thermostaathuis zit normaalgesproken rechtstreeks op de kop waar de thermostaat zich bevindt. De kop steekt aan de voorkant een stukje over het blok want aan de onderkant zitten twee kanalen die rechtstreeks aansluiten op de waterpomp. Het kleine kanaal onttrekt water uit de kop, het grote stuurt het weer terug het systeem in, gemengd met afgekoeld water uit de radiator die door de grote aansluiting aan de onderzijde van de pomp wordt aangevoerd. Is de thermostaat nog gesloten, dan wordt er nog geen water uit de radiator toegelaten, en wordt het dus niet gemengd met koud water, zo warmt de motor sneller op. Het metalen buisje aan de zijkant dat aangesloten is op de interieurverwarming onttrekt het water. De aanvoer van de verwarming zit aan de achterzijde van de kop. Heb je bij de proef de interieurverwarming dichtgezet? Als die open staat kan zijn thermostaat het fluctueren dat je beschrijft mogelijk veroorzaken. Als die nl. opent wordt een deel koud(er) water uit het verwarmingselement in het koelsysteem gedumpt, en ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat de temperatuurmeter daar vrijwel direct op reageert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 11:52 #64067 door
Beantwoord door in topic thermostaat (koelsysteem) werkt weer
Onder het thermostaathuis zit rechts (vanuit de bestuurder gezien) een afdichtingsplaatje. Veel LPG inbouwers zetten hier een pijpje op (vermoedelijk is dit het "spruitstukje" waar Rob het over heeft)om het water dat door de verdamper loopt weer in het systeem terug te voeren. Er zijn mensen die denken dat dit de algemene temperatuur verhoogt; ik wil dit best geloven, maar heb nog nooit de juiste argumenten gehoord. Ik zou niet weten waarom de verdamper, die hoogstens een beetje warmte aan het water onttrekt, nu zo'n invloed op de algemene bedrijfstemperatuur zou hebben en wat dan de invloed is van de plaats van de aftak/terugvoerpunten???Voorlopig geloof ik alleen nog maar in een goede waterpomp en thermostaat en een juist aanwijzende thermometer (!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.