temperatuur olie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2003 08:59 #55894 door
temperatuur olie is gemaakt door
Wie weet hoe hoog de bedrijfs temparatuur van de olie van een b18 moet/mag zijn. Deze B18 staat in een P1800S 1965. De olie wordt bij wat inspanning van de motor rond de 130 graden terwijl het max. op 140 graden ligt. De koelvloeistof blijft normaal 70/75 graden.Omdat ik van het voorjaar naar de alpen wil ben ik zelf bang dat dan de olie temperatuur nog verder zal oplopen. Is 130 graden normaal of is er iets aan de hand met de motor? Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2003 20:48 #64082 door
Beantwoord door in topic temperatuur olie
Nu is olietemperatuur niet iets dat je vaak tegenkomt in vragen, of zelfs Haynes. Ik kan je dus ook niet zeggen of 130 graden normaal of abnormaal is. Mijn gevoel zegt dat olie een stuk heter moet worden dan koelwater. Je mag de koelwatertemperatuur niet vergelijken met de olietemperatuur. In normale motoren wordt het koelwater uitgebreid gekoeld d.m.v. een radiator terwijl de olie geen aparte koeler heeft. Bovendien mag water niet te heet worden anders gaat het koken en dus bellen vormen, en olie kookt bij 130 graden nog echt niet. De olie raakt zijn warmte alleen maar kwijt aan de onderzijde van het carter en de buitenzijde van het oliefilter. Opgevoerde motoren of racemotoren krijgen vaak een oliekoeler mee in de vorm van een klein radiatortje. Maar die hebben dan ook vaak "dry-sump-lubrication". Bij dry-sump-lubrication wordt de olie die in het carter terug stroom direct verzameld door een "scavenge pump" om meteen weer terug te gaan in het smeersysteem. De olie heeft dus weinig kans om zijn hitte via het carter af te staan, dus is een oliekoeler een vereiste. Maar ook normale smeersystemen kunnen een oliekoeler nodig hebben bij opgevoerde motoren.Bij gewone smeersystemen zie je ook wel eens gevinde carters. De vinnen vergroten het effectief oppervlak van het carter waardoor de koeling beter is. Ik zou me geen zorgen maken om de olietemperatuur als het koelsysteem zijn werk goed doet. Maar het geef wel weer eens aan aan wat voor omstandigheden olie bloot staat. Ik houd niet voor niets 5.000 km verversingsintervallen aan op mijn Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2003 23:41 #64081 door
Beantwoord door in topic temperatuur olie
Dat is een hele normale olietemperatuur voor een B18B.Als je toch een wat lagere wilt of bang bent voor oververhitting kan je er een oliekoeler tussen zetten.Ik zou dan wel een losse gebruiken, bv een uit een 240 turbo, aangezien de opzetkoelers onder het oliefilter vaak lekken en aanleiding kunne geven tot vlam vatten van de olie.Dat is de reden dat deze accessoire niet meer leverbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.