koelvloeistofnivo

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 11:12 #55875 door
koelvloeistofnivo is gemaakt door
Ik heb de kop van mijn B18 gelicht, vooraf de koelvloeistof getapt middels het radiateurkraantje. Wat mij een beetje vreemd voorkomt is dat het nivo bijna tot aan de top van het onderblok blijft staan. Hierdoor loopt (bijna) vloeistof in de cilinders en dat wil ik uiteraard niet.Dus ook maar het verbindingsslangetje aan de voorkant van het onderblok (naar de rad.) losgemaakt en daar vloeistof uit getapt. Dit helpt echter niet veel, het vloeistofnivo is ca. 1 cm onder de top van het onderblok. IS DIT NORMAAL ?????Mijn eerste ingeving zou zijn dat er ergens een verstopping zit, of zit aan de achterkant van het blok ook nog ergens een aftapkraantje ? Of kan het zijn dat de waterpomp voorkomt dat het blok volledig leegloopt ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 11:51 #64148 door
Beantwoord door in topic koelvloeistofnivo
Bij mij zit aan de achterkant, achter het oliefilter, een aftapkraantje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 14:29 #64147 door
Beantwoord door in topic koelvloeistofnivo
Je hebt zojuist een typische B18 eigenschap ontdekt. De koelmantels rond de cylinders doen niet echt mee in de koelvloeistofcirculatie. Hier werkt alleen het oude thermosyphon principe dat warm water stijgt (en dan dus meegenomen wordt door de stroom in de kop). Hierdoor blijven de cylinders relatief warm wat goed voor hun levensduur zou zijn. In de zestiger jaren was dit bijzonder, nu niet meer geloof ik.Als er niets uit dat tweede aftapkraantje aan het motorblok komt, zit de boel verstopt met kalk en andere prut. Ik heb eens een middag zoetgebracht met kalkoplosser en verschillende krabbers, draadjes e.d door de koelopeningen. Er zat centimeters diepe prut in, wat me dan weer niet zo bevordelijk leek voor de levensduur. Dat blok had dan ook 1 gesmolten zuiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 15:03 #64146 door
Beantwoord door in topic koelvloeistofnivo
Kees, dank je. Bedoel je met het 2e kraantje het kraantje aan de achterkant waar Jasper het over heeft ?En zitten er dus 2 kraantjes aan het blok ?gr Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 16:04 #64145 door
Beantwoord door in topic koelvloeistofnivo
Ja, het kraantje van Jasper. Er zitten volgens mij 3 kraantjes in de motorruimte. Eentje onderop de radiator, eentje op het motorblok achter het oliefilter en eentje aan de kachelradiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 19:19 #64144 door
Beantwoord door in topic koelvloeistofnivo
aan de zijkant van het blok zit nog een kraantje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.