temperatuurmeter, deel 3

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 12:56 #55686 door
temperatuurmeter, deel 3 is gemaakt door
Ik ben vandaag bij Martens (in Deurne) geweest om navraag te doen naar koelwatertemperatuursensors. Er zijn twee typen. Nl. het type meter op de B18 met kleine groene vlakjes gescheiden door witte, en het B20 type met twee grote groene en één rood vlak gescheiden door dunne witte streepjes.Goed om te weten is als je schuin omhoog kijkt, dat je op het haakse randje van het display kleine cijfertjes kunt zien die op een paar plekjes de temperatuur in graden C aangeven. Bij het B18-type ('68) is het begin van de schaal 60 graden, in het midden 80 graden en uiterst rechts 100 graden. Pas als de naald voorbij de schaal loopt zit je in het gevarengebied. De B20-sensor ('70) is anders gecalibreerd, nl. begin 60 graden, eerste dunne witte streepje op 1/3 van de uitslag (tussen de twee groene vlakken) 80 graden en tweede dunne streepje op 2/3 van de uitslag (tussen het tweede groene vlak en het rode) 100 graden.Ook interessant om te weten is dat het B18-type meter te reviseren is (ruilbasis) en het B20-type niet. Goede nieuws voor B20-eigenaren die hun instrumentenpaneel er origineel willen laten uitzien (B18-type en B20 type zijn alleen qua vorm gelijk, de kleuren zijn nogal anders, evenals dus de schaalverdeling) is dat dit type nieuw te krijgen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 13:11 #64876 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter, deel 3
Voor alle duidelijkheid: het betreft hier de temperatuurmeter in de Amazon. De B20 van de P1800, bijv., heeft een elektrische opnemer en meter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 21:38 #64875 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter, deel 3
Dan heb ik een B18 -temp meter in mijn B20A Amazon zitten...en?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2003 01:09 #64874 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter, deel 3
Ik heb ooit wat geexperimenteert met een sensor uit een B21A en de temp meter uit een 244. Als je de spannings regelaar die op de print van de klokken winkel zit op de meter aansluit werkt het perfect.Een leuke bijkomstig heid is dat je de meter in het dash, van een Ama kwijt kan. Het nadeel is dat de kleuren niet lekker passen (een groene meter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2003 18:50 #64873 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter, deel 3
Correctie: <p>Ik schreef: "De B20-sensor ('70) is anders gecalibreerd, nl. begin 60 graden, eerste dunne witte streepje op 1/3 van de uitslag (tussen de twee groene vlakken) 80 graden en tweede dunne streepje op 2/3 van de uitslag (tussen het tweede groene vlak en het rode) 100 graden."<p>Dit is niet (helemaal) correct. De B20-meter begint helemaal links bij 40 graden C. Het eerste witte streepje is 70 graden C. Midden is 80 graden C. Tweede witte streepje (voor rode gebied) is 100 graden C. Helemaal rechts is 120 graden C.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.