waterpomp of thermostaat?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2003 13:07 #55656 door
waterpomp of thermostaat? is gemaakt door
Vandaag, na een stuk snelweg, voor het eerst serieuze problemen met de koelwatertemperatuur. De temperatuur loopt erg snel op en heeft ook de neiging om te schommelen. De temperatuur is zelfs met de verwarming aan en de fan voor de radiator soms niet meer binnen de perken te houden (het systeem spuit dan ook het koelwater langs de dop van het expansievat eruit). De waterpomp is het eerste dat in me op komt. En als ik aan het ventilatorblad voel, dan kan ik een kleine speling voelen. Gezien de prijs denk ik dat ik ook maar de thermostaat maar vervang. Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 12:29 #64992 door
Beantwoord door in topic waterpomp of thermostaat?
Paar jaar geleden soortgelijke problemen gehad: temp schommelde tss overkoken en normaal. Bij mij was een niet goed werkende thermostaat de oorzaak: hij ging veel te langzaam open en toe waardoor de temp in het blok hoog opliep => als hij dan toch openging was de druk in het koelsysteem al aardig opgelopen en kwam er water uit de radiator vuldop gespoten. Omdat ik toen maar weinig geld had (heeel weinig), heb ik gewoon een gaatje geboord van ong 2 mm in de therostaat zodat het warmere water constant beetje bij beetje naar radiator kon worden gevoerd en zie, probleem opgelost. Ben zelfs met die thermostaat nog jaren bijven rijden zonder problemen, ook toen ik alweer een beetje beter bij kas zat.Let wel op: gaatje niet groter dan die 2 mm of je blok wordt niet goed warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 13:05 #64991 door
Beantwoord door in topic waterpomp of thermostaat?
Van de twee opties - waterpomp of thermostaat - is de tweede wel de makkelijkste, en dus ben ik daarmee begonnen. Nadat ik de thermostaat in een pannetje heet water gelegd had en op het vuur gezet gekeken wat er gebeurt. Bij 95 graden (ik heb ooit bij een apotheek een thermometer gekocht die van -15 tot +115 graden loopt) is er nog minimaal beweging in de thermostaat gekomen. Na een proefritje zonder thermostaat was er van oververhitting geen sprake meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.