invloed thermostaat op temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2003 22:09 #55615 door
Ik heb onlangs een 82 graden thermostaat gemonteerd in de plaats van de defecte 71 graden thermostaat.<br>Enkelen spraken de verwachting uit dat het koelsysteem daarmee warmer zou worden. Echter inmiddels blijkt het tegenovergestelde.<p>Met de oude thermostaat had de motor de neiging om bij warm weer en snelheden boven 100 km/u tegen het rood aan te gaan staan. Met de hetere nieuwe thermostaat is dat gedrag verdwenen. <br>Ik weet dat dit tegengesteld is aan wat een koudere thermostaat zou moeten doen, maar het probleem zat hem niet in de temperatuur, maar in de grootte van de doorstroomopening.<br>Het viel me op dat de doorstroomopening van het origineel dat ik heb aangeschaft (Wahler 4022.82D) een stuk groter is dan de MotoRad die erin zat. Als beide thermostaten door de temperatuur open staan laat de Wahler thermostaat meer doorstroming toe. Zelfs met de hoge temperatuur van afgelopen dinsdag wilde de naald nauwelijks boven de normale stand komen terwijl dat voorheen rap richting rood ging.<br>Nu zullen sommigen misschien beargumenteren dat de oude thermostaat al op zijn eind was en dus minder goed opende. Daar kan ik tegenin brengen dat al jaren zo is (alhoewel de laatste tijd het ietsje erger was, dat wel) en dat de thermostaat vrij plotseling overleden was na een rit over de snelweg. <p>Een tip die ik kan geven in gevallen waarbij de temperatuur op de snelweg richting het rood gaat bij een verder prima werkend koelsysteem is om eens te kijken wat voor een thermostaat erin zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 18:00 #65155 door
Beantwoord door in topic invloed thermostaat op temperatuur
Hallo Lennard,Is het geleverde onderdeel (Wahler) geleverd in een origineel verpakt Volvo verpakking. Ik vraag mij af of fabrikaat Motorad wel origineel toelevering Volvo is. Vermoedelijk is dit een imitatie onderdeel welke niet via het officiële Volvo circuit wordt geleverd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 19:28 #65154 door
Beantwoord door in topic invloed thermostaat op temperatuur
De thermostaat heb ik gekocht bij Martens in Deurne en zat in een Wahler verpakking, niet in eentje van Volvo.<p>In Haynes worden her en der OEM's (original equipment manufacturers) genoemd, en voor de B18 en B20 Type 1 is dat Fulton Sylphon en voor de B20 Type 2 Wahler.<br>De Fulton Sylphon is 170 graden F (= 77 graden C) en de Wahler is 82 graden C.<br>Wat type 1 en type 2 achter B20 betekent weet ik niet. Ik weet wel dat er een vroege en een late uitvoering van de B20 is (de vroege is herkenbaar aan 6 bouten in het vliegwiel, de late aan 8 bouten). Maar of type 1 op de vroege en type 2 op de late uitvoering slaat weet ik niet.<br>Als ik B20 type 1 heb (er zitten in mijn B20 6 bouten in het vliegwiel), dan zou ik de 77 graden thermostaat moeten hebben. Maar als je zoekt op onderdeelnr. dan kom ik bij een 82 graden thermostaat uit. Daarom heb ik die geplaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.