thermostaat, vervolg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-09-2003 20:04 #55561 door
thermostaat, vervolg is gemaakt door
Onlangs berichtte ik dat ik de verkeerde 71 graden thermostaat had vervangen door de correcte 82 graden thermostaat en dat ik daarmee een motor had die veel minder de neiging had warm te lopen (dat is tegengesteld aan wat je zou verwachten van een koude thermostaat, maar de kleinere doorstroomopening was daar waarschijnlijk schuld aan). <br>Ik vroeg me ook af of het brandstofverbruik te leiden had gehad onder de koude thermostaat. Ondanks het feit dat het zomer is (motor warmt snel op) kan ik al een positief effect noteren van de aanwezigheid van de 82 graden thermostaat. Mijn gemiddelde met de vorige thermostaat was 1:7,5 (LPG). De laatste vijf tankbeurten kan ik een gemiddeld verbruik van bijna 1:8,2 notoren. <br>Ik wou dat ik eerder de foute te koude thermostaat uit de motor verbannen had...voor zover ik kan zien had die alleen maar nadelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 17:51 #65364 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Lennard, Mijn motor warmt ook erg snel op. Valt het makkelijk te zien wat voor een thermostaat gemonteerd zit?Ik heb me trouwens laten vertellen dat de rede voor snelle opwarming wel eens te maken zou kunnen hebben met het feit dt mijn gasverdamper vrij hoog gemonteerd zit. Dit zou lucht in het systeem tot gevolg kunnen hebben?groet Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 18:33 #65363 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Hoe sneller een motor opwarmt, hoe beter. Want hoe langer het duurt voordat een motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, hoe meer brandstof hij verbruikt. Ook de levensduur van de motor is gebaat bij snel opwarmen, immers koude olie kan zijn werk niet goed doen. <br>Maar het dient natuurlijk wel zo te zijn dat de motor na het bereiken van de normale bedrijfstemperatuur niet warmer blijft worden. Een goed werkend koelsysteem doet dat. Nu ik de juiste thermostaat erin heb weet ik dat het standaard koelsysteem ruim voldoende moet zijn. Alleen bij heel heet weer en landurig stilstaan is een elektrische ventilator een aanrader. <br>De verdamper neemt warmte uit het systeem weg, dus met een verdamper zou je systeem dus niet warmer mogen lopen. De verdamper kan het beste middels T-stukken in de leidingen van de interieurverwarming aangesloten worden (één aan de ingaande leiding, één aan de uitgaande leiding). Omdat die leiding direct uit de cilinderkop komt heb je het snelste warm water, en dat heb je nodig om te voorkomen dat de verdamper gedurende de eerste minuten bevriest. Op deze manier aangesloten heb je zeker geen last van oververhitting.<br>Om luchtbellen de voorkomen moet je bij het vullen van het systeem de hoogste leiding losnemen en weer aansluiten als je de koelvloeistof tot aan de rand van de slang hebt staan. Eenmaal juist aangesloten kan er geen lucht meer in het koelsysteem komen, tenzij er een lek is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 19:16 #65362 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Het is niet moeilijk om te kijken wat je nu voor een thermostaat hebt. Je laat eerst wat koelwater uit het systeem lopen middels het kraantje aan het blok of de radiator. Laat net genoeg water weg dat je de bovenste slang kunt losnemen zonder dat het koelsysteem overloopt. Dan schroef je de twee boutjes van het thermostaathuis los en je kunt het huis wegnemen. Dan kun je simpelweg de thermostaat uit de kop lichten en op zoek gaan naar markeringen die de temperatuur aangeven. Als er alleen een driecijferig getal staat zonder verdere tekens, dan is dat de temperatuur in graden F. Vaak staat het zowel in C als in F op de thermostaat. Welke thermostaat er in een motor hoort hangt af van wat de fabrikant voorschrijft. Dat kun je vinden in de handboeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 19:30 #65361 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Ha die Lennard,<BR><BR>Toch wel handig hoor, voor de zekerheid zo`n fan. Heb `m 16% bergop met een karretje of bij 30 graden in de file nog wel eens nodig gehad. Bij de gemiddelde sloop kost het een 20-25 euri om zo`n ding uit een BX te slopen inclusief sensor.DE ultime check van een thermostaat is `m in een pannetje water te leggen met een 100 graden thermometer en te zien wat ie doet bij langzaam opwarmen. Noteer dan wanneer ie begint te openen en de temp waarop geheel geopend.Meestal wordt de range weergegeven in 71-83 of 78-88. Ook in de sleutelboeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 21:35 #65360 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Waar monteer je de electrische fan dan? aan de voorkant ofzo? Enne Lennard, wat voor blok/carbs heb jij? Ik rij b20a, en rijd 1op 9 à 10.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 21:59 #65359 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
De makkelijkste optie is de BX ventilator. Beetje vijlen en het geval past mooi midden voor de radiator. De onderkant klemt zichzelf, en de bovenkant zet je met twee ty-raps vast. Deze fan heeft de juiste blaasrichting (wat natuurlijk niet onbelangrijk is). Voor mijn gevoel heeft de BX fan veel meer luchtverplaatsing dan de Kenlowe fan, en dat is uiteraard een voordeel in heel heet weer.<p>Ik rijd een standaard B20A op LPG. Gasverbruik ligt nu rond de 1:8,2. Ik heb eens bij LPG-inbouwers rondgevraagd wat Amazons veelal voor verbruik op LPG halen. De meesten vinden het heel normaal als die 1:7 rijdt. Met 1:8,2 vinden ze dat ik van geluk mag spreken. Je moet er rekening mee houden dat een groot deel van mijn km's in de minst gunstige situatie gemaakt worden: de bebouwde kom. <br>Op de langere afstanden op benzine haal ik 1:11,2 , ondanks het feit dat de carb nu zo ver versleten is dat die bij 3.000 tpm met 8% (of meer) CO loopt (veel te rijk dus). Als ik eens de carb vervang door een gereviseerde hoop ik 1:12 te kunnen halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2003 09:29 #65358 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Da`s ambitieus! Hou ons op de hoogte!Met mijn B18D met dubbele gereviseerde SU`s kom ik op benzien tot 1:8.5-9. Jij hebt een Stromberg? Heb nog een stuk of drie redelijk goeie liggen... Mail even..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-09-2003 18:47 #65357 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
Zal ik doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-09-2003 18:48 #65356 door
Beantwoord door in topic thermostaat, vervolg
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.