koelvloeistof lek

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 16:07 #55387 door
koelvloeistof lek is gemaakt door
Eergisteren kwam ik erachter dat een slang van m'n koeling gescheurd was. Aangezien het bij de klem was kon ik er een klein stukje afhalen en de slang terug plaatsen. In het proces is vrijwel al de koelvloeistof uit het systeem gelopen. Tijdens het vullen kwam ik een probleem tegen. Als ik het drukreservoir/tankje hoog hou (tip elders in dit forum) loopt er water uit het blok, het is bijna een stroompje. Het komt onder de ventilator eruit lopen (dus niet een lekkende slang!). Dit klopt toch niet? Volgens mij moet het een gesloten systeem zijn. (de eventuele overdruk zou via drukreservoir weg moeten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 17:30 #66076 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Jacco, het klinkt alsof je een probleem hebt met je waterpomp. Of de pomp is over de houdbaarheidsdatum (dan gaat 'ie lekken) of de aansluitingen op de pomp zelf lekken. Boven op de pomp zit deze met twee rubber ringetjes tegen de kop van het motorblok geklemd. Het beste is om alles droog te maken en dan proberen het stroompje te volgen naar boven richting het lek. Helaas is het gebruik van koelvloeistof makkelijker (en duurder) omdat het gekleurd is. Water is slecht te zien. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 18:51 #66075 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Het probleem lijkt simpel, onder de waterpomp zitten 2 aansluitingen, het meest simpele is de waterpomp loshalen en de rubber ringen die je vervolgens ziet zitten insmeren met blauwe silicone pakking is bij mij ook gelukt, ik rij er inmiddels 40.000 km mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 22:47 #66074 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Ik heb de waterpomp nu los, ik denk idd dat 1 van de 2 aansluitingen het probleem was. Ondertussen ben ik ook de boel schoon aan het maken. Wat een enorme hoeveelheid drap erin. Het kraantje op het blok wilde eerst niet doorlopen, maar na met een kruiskop schroevedraaier een tig keer drap eruit gehaald te hebben kon ik door de drap heen prikken en liep ie leeg.Maar wat ik me wel afvraag is hoe de waterpomp kapot kan gaan. Het is een simpel ding, kan volgens mij weinig kapot aan toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2003 11:12 #66073 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Meestal is het lager versleten of de afdichting van het lager niet meer ,"lekdicht" en dan heb je een nieuwe waterpomp nodig.Voor de rest kan er inderdaad niet echt veel kapot aan een waterpomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2003 19:25 #66072 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Het lager is de belangrijkste oorzaak van problemen. Meer dan een fractie voelbare speling aan de polie is niet toegestaan. <br>Wat bij motoren die langdurig geen anti-vries hebben gehad nog met de waterpomp mis kan gaan is dat de schoepen wegcorroderen.<p>Nu weet je denk ik ook waarom ik strikt elke twee jaar de oude koelvloestof aftap, met schoon water spoel en vul met nieuwe koelvloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2003 18:31 #66071 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
OK, ik heb 'm er opnieuw opgezet en hij is inderdaad lek bij de lager. Onderaan de pomp zit een gaatje naar het asje en daar komt water uit, al bij het vullen loopt daar water uit. Nu dus een nieuwe pomp aanschaffen. Dat had ik gisteren al bijna gedaan maar vond het voor 109 euro nog wel de moeite waard om het met de oude nog eens te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2003 20:49 #66070 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
Koop een B-kwaliteit bij het V.O.D., dat scheelt nogal.<p>Ik heb het geluk gehad nog een origineel Volvo-exemplaar voor € 44 te kunnen kopen (medio 2002). Niet veel later zijn ze blijkbaar meer dan verdubbeld in prijs. Als ik er nu één zou kopen, dan zou het de B-kwaliteit worden. Ik heb hem laatst gezien bij het V.O.D., en daar valt weinig op aan te merken. Het grootste verschil is een dicht schoepenrad i.p.v. een open. Maar dat wertk misschien zelfs beter...<p>Prijzen bij het V.O.D.:271602 WATERP.B18/B20-74=A= 89.70 80271602 WATERPOMP B18/B20-74 23.30

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2003 22:49 #66069 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lek
OK, het is allemaal weer op orde. Ik heb een orginele Volvo waterpomp gekocht. Ik kon die hier in de buurt kopen voor 109 euro. Best duur dus, maar dat is dus het probleem van de auto als dagelijkse auto hebben, dan moet het af. Wat wel prima was is dat er een nieuwe pakking en nieuwe rubbers bij zaten. Wel heb ik er nog problemen mee gehad om 'm netjes op z'n plaats te krijgen. Bij de eerste keer plaatsen lekte ie bovenin bij het blok. Ik heb er daarna wat vaseline op gesmeerd en 'm voorzichtig netjes geplaatst (zodat de rubbers niet schuin zaten), en toen ging het prima. Kortom, beetje dure oplossing zo, maar alles is wel prima in orde. In het vervolg toch sneller naar VOD kijken :-) (en dan doorhebben dat er B kwaliteit is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.