temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2004 14:50 #55153 door
temperatuur is gemaakt door
Alhoewel er al veel over tempratuur op het forum staat heb ik toch nog een vraag.<br><br>Bij mijn Amazon b20 op LPG loopt de tempratuur bij stilstand op tot aan het rode gedeelte van de temperatuurmter. Als ik even gas geef loopt de temperatuur snel weer terug tot halfverwegen het tweede groene vlakje. Is het normaal dat de temperatuur oploopt bij het stilstaan? Thermostaat en radiateur zijn onlags vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2004 15:28 #66906 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Ja dat is (vrij) normaal. Een te lage capaciteit van de waterpomp bij stationair toerental, in combinatie met weinig koeling van de radiatorvloeisof bij stilstand, is hier debet aan. Zeker bij koud weer is het echter ook weer niet de bedoeling dat de temp.meter bij stationair nog verder oploopt dan tot aan pakweg het rode vlakje. Is dat wel het geval, dan is er toch ergens een defect en verdient het kolesysteem wat meer aandacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2004 17:32 #66905 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Dat is redelijk normaal. Dit doen moderne auto's ook, alleen heeft men de temperatuurmeters zo geconstrueerd dat men dat niet ziet!! <br>Er zit een schakeling in het meetcircuit die de naald van de meter min of meer vast houdt op de stand die je normaalgesproken zou hebben tijdens het rijden. Pas als de temperatuur boven het veilige gebied komt gaat de waarde die de naald aangeeft weer stijgen. Dat is gedaan om de gemiddelde autorijder die niets van techniek af weet niet ongerust te maken.<br>Volvo heeft een dergelijke schakeling, genaamd "compensation board", vanaf de ergens in de 200-serie toegepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2004 09:27 #66904 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Hallo Stefanik vind toch dat het wel erg veel scheelt, dat de meter helemaal oploopt tot het rode gebied. Zeker bij dit koude weer mag de meter bijna niet verplaatsen! Je koelsysteem reinigen met soda oid kan er voor zorgen dat het binnenwerk van je motor weer mooi schoon wordt waardoor de koelcapaciteit flink kan toenemen. Echt, je temp meter mag nooit zo ver oplopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2004 13:08 #66903 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Bij mijn Duet heb ik exact hetzelfde. Ik denk echter dat het komt doordat de temperatuurmeter teveel aangeeft. Wanneer ik de motor voel, is hij niet extreem warm. Enkele jaren geleden met een IR temperatuur- meter gemeten, en toen bleekt de temperatuur niet echt hoog te zijn. Bij normaal rijden slaat de meter ook al 3/4 uit. Misschien aan te raden de voeler in een pannetje kokend water te calibreren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2004 15:04 #66902 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Bij mijn Amazon met B20 loopt de thermometer alleen op als ik de motor afzet als de motor warm is. Dat lijkt me normaal. Verder alleen 's zomers in de file in de brandende zon. De fijne oplossing daarvoor is de kachel vol aan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2004 16:00 #66901 door
Beantwoord door in topic temperatuur
reactie op Leo Staats<br>Mijn tempratuurmeter is net nieuw en gecontroleerd. Het is echt de motor die warm wordt bij stationair lopen.<br><br>Ik vraag me af of wellicht de ontstekingstijd niet goed is afgesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.