reinigen koelsysteem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2004 13:50 #55083 door
reinigen koelsysteem is gemaakt door
De temperatuur van mijn Amazon loopt snel op bij stationair toerental. Bovendien gaat de meter in het rood de eerste keer dat de motor warm wordt, hierna loopt de temperatuur weer terug. Aangeien er een nieuwe radiateur en thermostaat in zit, lijkt het mij verstandig het koelsysteem te reinigingen. In een ander topic rade men mij aan dit met Soda te doen.<br><br>Wie kan mij helpen hoe ik het koelsysteen reinig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2004 14:10 #67123 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
ik heb het koelsysteem ooit schoongemaakt door dit door te spoelen met de tuinslang na alle slangen los gemaakt te hebben. de bruine stroom hield op een gegeven moment vanzelf op. overigens, het naaldgedrag zoals je hierboven omschrijft, is volkomen normaal (Lennard heeft daar kortgeleden op dit forum nog uitleg over gegeven), dus ik verwacht niet dat daar bij jou verandering in komt na doorspoeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 08:19 #67122 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
Gewoon lauwwarm water is prima.Laat je niet verleiden een speciaal reinigingsmiddel te kopen, daar zitten vaak dusdanig zware detergenten in dat ouwe pakkingen meeopgelost worden, met alle ellende van dien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 10:46 #67121 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
Iemand gaf mij de tip om twee weken rond te rijden met een liter schoonmaakazijn in je koelsysteem. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan je schoonmaakazijn gewoon bij je anti vries koelvloeistof gooien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 15:03 #67120 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
krasse methode, of je pakkingen dan heel blijven weet ik niet. Mengen van chemicalien is meestal uit den boze....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 17:29 #67119 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
Schoonmaakazijn lost kalk op. Maar als je kant-en-klare koelvloeistof gebruikt of anti-vries aanlengt met gedemineraliseerd water zou dat niet nodig moeten zijn.<p>Koelwater heeft de neiging om sedimenten af te zetten in het koelsysteem. Door eens in de twee jaar te spoelen verdwijnt dat weer. Twee jaar is tevens de verversingstermijn van de standaard groene/blauwe koelvloeistof. Het verdient aanbeveling om de radiateur even uit de auto te halen (zo gebeurd) en op zijn kop door te spoelen. In omgekeerde richting spoel je meer sediment weg. Kijk dan aan de buitenkant ook even tussen de lamellen. Tien tegen één dat die stampvol zitten met dode insecten.<p>Dat de temperatuurmeter - vlak voordat de thermostaat opent - even wat hoger staat dan nominaal is normaal. Maar echt in het rode gebied zou ik de naald niet willen zien gaan staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2004 21:34 #67118 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
Hoi Stefan,Gebruik van schoonmaakazijn ben ik ook al eens tegengekomen. In het voorjaar koelvloeistof uit laten lopen en dan systeem met water vullen + 1 liter schoonmaakazijn. Na 2 weken weer met koelvloeistof vullen. Heb het alleen van een forum en zelf niet geprobeerd (is dus voor je eigen risico). Het kan overigens ook extremer..... 1 tablet voor de afwasmachine in het termostaathuis en 1 tablet in de radiateur (ook weer in combinatie met gewoon water). Deze laatste gelezen op www.volvoniacs.org (duits forum dat ik je zeer kan aanraden, hoewel ik ook deze tip niet aan de eigen ama geprobeerd heb.)GroetjesGiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2004 21:55 #67117 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
Een van de eerste vragen die over dit onderwerp gaan was of SODA een oplossing was voor het schoonmaken.Nu oplossen doet het zeker Soda tast nl.aluminium behoorlijk aan.En als ik het goed heb wordt er bij de Volvo motoren aluminium gebruikt oa.thermostaat huis pas dus op hiermee.Dennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2004 21:26 #67116 door
Beantwoord door in topic reinigen koelsysteem
In de overtreffende trap: Ik heb ooit een potje kunstgebitreinigingstabletten in m'n radiateur gekieperd. Heeft een jaartje geholpen. Tegenwoordig gebruik ik gewoon koelvloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.