temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-06-2004 23:12 #54620 door
temperatuur is gemaakt door
De temperatuurmeter van mijn p1800E ('70)loopt bij stationair draaien vrij snel naar het randje van het rode gebied. Er zit een nieuwe motor in met nieuwe waterpomp (3000 km. Ik dacht het probleem op te lossen door een nieuwe (3 rijige) radiateur te plaatsen, de visco koppeling van de fan te vernieuwen, nieuwe slangen en een nieuwe thermostaat (82 gr). Het probleem blijft.Ik heb het koelwater van de hete motor gecontroleerd en dat is bovenin de radiateur precies 82 graden. Door de sensor in kokend water te hangen heb ik gecostateerd dat het begin van het rode gebied op de meter precies 100 graden is. Omdat de sensor van de meter bij de vierde cilinder zit constateer ik dus een temperatuurverschil van 18 graden tussen de eerste en de laatste cilinder.Wie heeft er een idee ?bij voorbaat dank, Niels Wormgoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 07:45 #68985 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Feitelijk heb je zelf al het antwoord gegeven. De sensor van "onze" motoren zit feitelijk op een verkeerde plaats. Bij andere auto's zit ie in de radiator, hetgeen veel juister zou zijn. M.a.w. er is niets aan de hand, alleen de meter geeft het niet goed aan. Er schijnt ook verschil te zitten in de meter die bij een b18 hoort en een die bij een b20 geleverd werd. De naald van mijn temperatuurmeter verdween soms in het dashboard zonder dat de boel ging stomen. Wellicht dat je de meter aan kan passen,maar daar heb ik geen verstand van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 07:51 #68984 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Da's normaal. Dat doen ze allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 21:28 #68983 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Lennard, ben ik het niet mee eens. Ik om net terug uit Zuid Frankrijk (37 graden), heb op LPG gereden, klimmen, flinke snelheid (160+) met een 142 met B20. Die temp meter blijft echt genageld staan, maakt niet uit hoe warm. Ook stationair. Wat ik heb gehad (precies hetzelfde euvel): er zat in de waterverdeelpijp die door je kop heen gaat een verstopping. Dan vliegt je temp meter de lucht in omdat er door lage circulatie niet genoeg koud water achterin komt. Trek die pijp er eens uit (1 vriesdop demonteren), dat zal zeer waarschijnlijk de boosdoener zijn. Mocht je hulp of tips nodig hebben: zeg het maar. Ik weet dat het een vervelend gevoel is dat je temp meter oploopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 21:42 #68982 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Mijn koelwatertemperatuur vliegt niet omhoog, het duurt minstens 10-15 min stilstaand draaien vooraleer de meter tegen het gevarengebied staat, maar dat beschouw ik als normaal, bij moderne auto's is de fan dan inmiddels ook aangeslagen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2004 21:47 #68981 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het temperatuurverschil tussen de radiateur en de plek in de kop waar de sensor zit bij een lage doorstroomsnelheid (stationair toerental) normaal is. Zodra je weer gaat rijden zakt dat binnen enkele seconden weer naar 82 graden. Gebeurt dat niet, ja dan heb je een probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-06-2004 11:49 #68980 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Lennard, wat kan dan het probleem zijn? Dit is namelijk precies wat er bij mij aan de hand is. Boven 20° buitentemperatuur loopt T op bij V>100km/u. Dikke, schone radiateur, nieuwe thermostaat. Extra handbediende Fan heeft geen enkel effect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-06-2004 14:32 #68979 door
Beantwoord door in topic temperatuur
Als zowel de radiateur als de thermostaat als de fan weinig of geen invloed hebben zou ik het gaan zoeken in de motor en/of waterpomp. <p>Hoe is het met de waterpomp gesteld? <br>Een minime voelbare speling als je aan het ventilatorblad voelt is toegestaan, meer dan miniem niet. Maar minieme of geen speling is nog geen garantie dat de pomp 100% is. Want als de motor (in het verleden) veel op oude koelvloeistof heeft gereden heeft corrosie zijn kans gehad om het schoepenblad van de pomp (deels) weg te vreten en waterwegen te corroderen. Daarom ververs ik elke twee jaar de koelvloeistof en raad eenieder aan dat bij zijn/haar eigen auto ook te doen. Want ook al is de vorstbescherming na die twee jaar meestal nog prima, de corrosiebescherming gaat na die twee jaar achteruit. Voor moderne auto's met hun lange onderhoudsintervallen past men daarom koelvloeistof toe die veel langer, bijv. minimaal 4 of 5 jaar, zonder verversen kan.<p>Een andere mogelijkheid is dat door langdurig niet spoelen en verversen van de koelvloeistof het koelsysteem in de motor deels is dichtgeslibt. Dan kun je nog zo'n mooie radiateur hebben, het koele water komt onvoldoende op de plekken waar het moet komen.<p>Ik zou in jouw geval dus eerst proberen het koelsysteem te reinigen. In de handel zijn daarvoor middelen te koop. Of die effectief zijn durf ik niet te zeggen want ik heb ze nog nooit gebruikt. <br>Als dat reinigen niet of nauwelijks nut heeft gehad is de volgende stap het verwijderen en inspecteren van de waterpomp. <p>Een andere tip die ik kan geven is om uitsluitend een thermostaat van het merk Wahler te gebruiken. Voorheen had ik een "koude" thermostaat van 71 graden van het merk MotoRad en die presteerde veel minder goed dan mijn huidige "warme" Wahler van 82 graden.<p>Misschien overbodig om te vragen, maar heb je de thermostaat juist gemonteerd? D.w.z. met het koepeltje naar boven en de veren naar beneden?<p>Tot slot: oplopen van de temperatuur bij hoge snelheden en hoge buitenluchttemperaturen doet mijn Amazon ook. Soms tot dicht in de buurt van het rode gebied. Maar dat hoort bij deze auto's en is geen probleem. Zo ben ik twee jaar geleden op vakantie gegaan met 33+ graden temperatuur, gedurende 750 km stond de naald tegen het rood. No problem. Sterker nog: alles in het koelsysteem - behalve de koelvloeistof en de thermostaat - zijn nog steeds dezelfde onderdelen als toen, ook de koppakking. De Volvo-waterpomp die ik toen als voorzorg meenam (er zat al een minieme speling op het ventilatorblad, vandaar) staat nu nog steeds op de plank. Achteraf ben ik blij dat ik die toen gekocht heb want in de tussentijd is het origineel zo'n beetje verdubbeld in prijs...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.