roest in koelwater

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 07:54 #54429 door
roest in koelwater is gemaakt door
Sons kort zit er roest in mijn koelwater. Naar men zegt is de radiateur lek. Gek, want met druk erop raak ik niets kwijt. Andere mogelijkheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 10:34 #69773 door
Beantwoord door in topic roest in koelwater
Misschien is het koelsysyteem gevuld (geweest) met water en dat kan roestverschijnselen geven.Ik denk dat je de boel eens goed moet doorspoelen en vullen met verse koelvloeistof. Een lekke radiator geeft lekkage (inderdaad) en is geen roestbron.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 10:41 #69772 door
Beantwoord door in topic roest in koelwater
Een mogelijkheid is dat het koelwater niet elke twee jaar ververst werd, of dat er een langere tijd zelfs alleen water zonder anti-vries in gezeten heeft. <br>Anti-vries doet n.l. meer dan zijn naam doet vermoeden. Er zitten ook corrosie-remmers in (en die raken na een jaar of twee uitgewerkt). En aangezien het blok en de kop van ijzer zijn is het niet verwonderlijk waar de roest dan vandaan komt... Corrosie van waterwegen kan op termijn onaangename gevolgen hebben.<p>Misschien op dit forum niet helemaal van toepassing, maar als je een motor hebt die bestaat uit verschillende materialen - bijv. een gelegeerde of alu kop op een ijzeren blok - dan is het op tijd vervangen van de koelvloeistof en de juiste dosering water/anti-vries nòg veel belangrijker als je corrosie wilt voorkomen.<p>P.S. Kant-en-klare koelvloeistof is niets anders dan anti-vries en gedemineraliseerd water. Ik gebruik vanwege het gemak dus altijd kant-en-klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 19:25 #69771 door
Beantwoord door in topic roest in koelwater
Bij de vroegere typen, zoals B16, adviseerde Volvo om geregeld met een amonia oplossing het koelsysteem te flushen.Hiermee kun je wat beter reinigen dan met de kant en klare vloeistof of er wellicht aan toevoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.