extra koeling door elektrische fan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2004 22:15 #54340 door
Beste Volvovrienden,een wel erg warm wordende motor bij warm weer in de file. Daar had ik deze week weer eens last van en moest de verwarmingsschuif overhalen om de temperatuur van de motor weer op een wat meer acceptabel niveau te krijgen. Gevolg: nog warmer in de cabine. Nu heb ik in het archief van het forum gezocht naar de mogelijkheden van een elektrische fan uit een BX of uit een 340. Dat lijkt mij een eenvoudige en goede oplossing. Maar kan iemand mij zeggen hoe ik aan een dergelijke elektrische fan kom en wat het ongeveer zal kosten (grove schatting)? Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2004 22:58 #70206 door
Beantwoord door in topic extra koeling door elektrische fan
op de sloop was deze ca. 5,00 guldenkijk ook even op de site van regio oost voor de voeler die je erbij kan gebruikenDan hoef je niet zelf aan en uit te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 08:23 #70205 door
Beantwoord door in topic extra koeling door elektrische fan
Ik denk dat met een goede (nieuwe) radiator en een goed koelsysteem het probleem ook uit de wereld is.<br>Alhoewel mijn vorige radiator nog best goed doorliep, werd de motor toch vaak te heet. Bij een klein stukje rijden viel de temperatuur ook niet direct terug. Na plaatsing nieuwe radiator zijn alle problemen verholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 09:51 #70204 door
Beantwoord door in topic extra koeling door elektrische fan
ook ik had een vergelijkbaar probleem dit voorjaar toen het voor het eerst > 20 gr. werd. (it itt onze eerdere combi). de nieuwe aanschaf ( in zweden 'gerestaureerd'en aangekocht bij een 'betrouwbare' handelaar in Nederland) léék een gereviseerde radiator te hebben zodat ik een in het VOD aangekochte elektr. fan monteerde. Het probleem bleef. Na demontage van de radiator, bleek deze slechts met de kwast te zijn gereviseerd met als gevolg dat er nagenoeg geen lucht-doorstroming meer mogelijk was. ik heb deze radiator vervangen door eentje met extra koelcapaciteit (eveneens uit het VOD) en heb sindsdien geen koelprobleem meer. de fan (handbediend) heb ik wel laten zitten en de afgelopen zomer slechts een enkele maal ingeschakeld (hij zat er immers toch op) bij filevorming bij 30-35 gr., (buitenland + caravan + bergen), maar ik denk dat we het zónder fan ook wel probleemloos gered hadden. mijn advies: controleer allereerst het aanwezige koelsyteem grondig ( incl.doorspoelen e.d., zie elders op dit forum) en bekijk vooral de radiator kritisch, daar moet tenslotte de koeling vandaan komen. is het syteem in orde, dan is een fan, zeker in nederland, eigenlijk overbodig, behoudens erg uitzonderlijke omstandigheden. (het lijkt er echter op dat je voorlopig alle tijd hebt gezien de voorspelde weersomslag).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 19:39 #70203 door
Beantwoord door in topic extra koeling door elektrische fan
Ik sluit me aan bij Henry. De vorige eigenaar van m'n Amazon B20A/LPG heeft een re-core laten uitvoeren van de bestaande radiateur. Hoewel hij nog steeds gewoon 2 rijen heeft is dat in NL ruim voldoende. Omdat de vorige eigenaar met een caravan de bergen in ging staat er ook in mijn Amazon een fan uit de BX. Maar die heb ik nog maar heel weinig gebruikt in de 4,5 jaar dat ik de Amazon heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.