lucht in koelsysteem bij lpg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-09-2004 21:53 #54310 door
Ik heb een 142 B20A '73 op LPG.Sinds de LPG-inbouw komen er luchtbellen omhoog in het koelwatertankje als ik de motor afzet. Ook stijgt het niveau in het tankje wat soms tot verlies van water leidt.De motor verbruikt echter geen water en er komt geen witte rook uit de uitlaat.Onlangs is de verdamper vervangen, maar het euvel blijft zich herhalen.Als er iemand is die een hiervoor verklaring heeft lees ik het graag.Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-09-2004 22:53 #70342 door
Beantwoord door in topic lucht in koelsysteem bij lpg
Is het systeem recent gevuld/afgetapt geweest, wellicht vergeten om de verwarming op maximaal te zetten om te ontluchtenLuchtbellen bij herhaling suggereren mogelijk een lekke koppakking, zit er ook koelvloeistof in de olie.Ik zie de relatie met de verdamper niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2004 19:57 #70341 door
Beantwoord door in topic lucht in koelsysteem bij lpg
De kachel is op max gezet na vervanging vd verdamper maar het blijft borrelen.Over de relatie met de verdamper: door de verdamper stroomt koelvloeistof om het vloeibare gas te verdampen. Een lek in de verdamper zou dus gas in het koelsysteem kunnen geven.Ik heb niet het vermoeden dat de koppakking lekt omdat de motor geen water verliest en niet rookt. Ook knettert de peilstok niet wanneer ik er een vlam onder houd.Wie het weet mag het zeggen !!!Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2004 19:48 #70340 door
Beantwoord door in topic lucht in koelsysteem bij lpg
Je hoeft lang niet altijd waterverlies te zien via de motor of witte rook om toch een lekke koppakking te hebben. Ik heb een behoorlijke tijd met een lekke pakking rondgereden, zonder smurrie onder de vuldop of witte olie bij de pijlstok. Probeer voor de zekerheid nog eens je expansievat hoog op te hangen (aan een ijzerdraadje aan je open motorkap). Motor starten, kachel open, en lekker knijpen in alle slangen tot je alle lucht eruit hebt. Als ie daarna nog steeds bubbelt in je expansievat, of in je radiator (check met "koude" motor) moet je toch echt denken aan je koppakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2004 20:04 #70339 door
Beantwoord door in topic lucht in koelsysteem bij lpg
Klopt,Na demontage van de kop bleek inderdaad de koppakking te lekken op de 4e cilinder.Bedankt voor de tip !!Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.