sensor watertemperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2004 19:03 #54071 door
sensor watertemperatuur is gemaakt door
Ik heb er evem de geschiedenis van het forum op nagetrokken, maar kom niet tegen welk type sensor ik zou moeten kopen voor een zelfdenkende ventilator. Beste plek is onderin de radiator monteren?
Ama combi 69.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2004 19:22 #71426 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Montage van de sensor is ook mogelijk in de onderste waterslang.Ik gebruikte voor ritten naar Spanje met combi en zwaar beladen smv caravan een ventilator van een renault.Deze zit voor de radiateur.Ik bediende hem met een schakelaar onder het dashboard en zette hem vooral aan als we even onderweg stopten,omdat bij afgezette motor de temperatuurmeter behoorlijk oploopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2004 21:27 #71425 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Ik zou'm het liefste in het midden hebben ,maar daar heb je doorgaans niet voldoende plaats en heb hem dus bovenin laten monteren (88 graden).Nadeel is dus wel dat als je te weinig koelvloeistof hebt je fan ook niet werkt.
Onderin is ook mogelijk (wilde ik niet ivm bestaande fan en bedrading voor elektischfan) ,maar dan zou ik iets van rond de 80 graden zien te vinden(auto-onderdelen boer op de hoek zal ze vast wel hebben ,standaard maat is 22 mm dacht ik.)
Als je de plus direkt van je dynamo(als die al omgebouwd is naar wisselspanning neemt dan werkt de fan ook nog als je je kontakt afgezet hebt(hij slaat bij mij regelmatig aan als je al een minuut stil staat) Fans(die je voor je radiateur zet) van renault(espace) en bijv citoen (BX) zijn geschikt om dat die standaard er voor worden gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2004 08:21 #71424 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Volgens mij heeft er ooit eens in het VCM een item over gestaan.
Een handige mede Volvo rijder had een ventilator van een sloop BX gemonteerd.
De sensor was afkomstig van een Volvo 340 met een temperatuur van 72 graden.
De sensor is gewoon te koop in een auto-onderdelen zaak (brezan/ Velba).
Wat je verder nodig hebt is een stukje koperen pijp met een doorsnede van 28mm.
Te koop bij een van de betere instalatie
bedrijven (mocht je in de buurt van Arnhem wonen heb ik nog wel een stukje liggen).
Verder het schroefdraad waar de sensor mee in de radiator zit, je kan een moer vinden met de juiste maat, zelf heb ik op een sloperij een 340 radiator gesloopt om de juiste houder te vinden.
De sensor zit nl met een soort moer in de radiator gesoldeerd, en is er makelijk af te halen.
Boor nu in het koperen buisje een gat en soldeer daar de bout of de sensor houder in.
Snij de onderste waterslang door en monteer het koperen buisje in de waterslang.
Schoef de sensor erin en monteer de ventilator voor je radiator.
Je kan de fan rechtstreeks op je sensor aansluiten maar ik heb ervoor gekozen om het via een relais te doen ivm met de hoge aanloopstroom van de fan.
Trouwens niet vergeten om je mechanische koeling weg te helen.
Al met al een middagje werk, zelf rij ik er nu al z'n 4 jaar mee (B20 op gas) en zonder oververhitting, slaat alleen aan op hele warme dagen bij stadsritten.
Verder schijnt het je nog 1 PK op te leveren (nooit iets van gemerkt)en je hebt (iets) minder lawaai van je mechanische fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2004 09:27 #71423 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
zelf heb ik de ventilator van een renault 19
( model 1990 1400cc ) gebruikt , ook de sensor is te gebruiken , zelfs de montagebeugel uit de 19 past zonder modificatie aan de voorzijde van de radiator ,bij de 19 is de ventilator aan de achterzijde gemonteerd , het resultaat is dat bij montage aan de voorzijde de ventilator de verkeerde kant op blaast , dit is eenvoudig op te lossen door de plus en min van de ventilator om te wisselen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2004 16:14 #71422 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Johan ik was het die de fan uit de BX had gebruik en het stukje geschreven, ik heb de omschrijving ook staan op de site van regio oost www.fullspeed.to/v44-oost.nl
Ook bij mij werkt het erg goed, ik heb alleen de mechanische fan erin laten zitten zonder slaat de electriche fan te vaak aan op stadsritten vind ik.
succes rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2004 22:29 #71421 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Mijn mechanische fan had ik al verwijderd en een BX fan zit er ook, maar die schakel ik op dit moment met het handje. Interessant genoeg hoef ik hem vrijwel nooit aan te zetten aangezien de wijzer netjes in het midden blijft hangen.
Dank voor de tips, ik zal eens shoppen voor een mooie voeler.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2004 00:24 #71420 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
In Eindhoven zit ERF, Eindhovense radiateuren fabriek. Voor 10 euro solderen ze een ring met schroefdraad in je radiator. Voor dat geld ga ik niet zelf zitten prutsen, zonder garantie. Ik had wel geluk dat het op fietsafstand is :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2004 19:44 #71419 door
Beantwoord door in topic sensor watertemperatuur
Een fiets met koelwater? Het moet niet veel gekker worden daar in Eindhoven.
Helaas is Eindhover een beetje te ver fietsen voor mij. Toch bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.