koelvloeistof probleem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2005 22:03 #53839 door
koelvloeistof probleem is gemaakt door
hoi allemaal,
ik heb een probleem met mij koelvloeistof niveau,
mijn radiateur gooi ik helemaal nokje vol met koelvloeistof daarna doe ik mijn expansievat half vol.
na ongeveer 200 km rijden check ik het koelvloeistof nieveau met koude motor en dan zit mijn expansievat nokje vol en heeft er zelfs een wat uitgegooid want alles rondom het expansie vat is helemaal nat van de koelvloeistof.
open ik mijn radiateurdop dan zit er geen vloeistof meer in.
ik moet dan mijn expansievat demonteren en omhoog houden zodat de vloeistof terugloopt in de radiateur....
het kan dus voorkomen dat mijn motor warmloopt met alle gevolgen vandien. ik heb zelf al een keer stil gestaan met een bevroren verdamper na een korte rit omdast ik weinig vloeistof in het koelsysteem had..
wie weet wat hier aan de hand is...
geef me raad.....
oja het is een 164 met een b30a blok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2005 23:26 #72725 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
SImpel, hij moet koud onder in de fles zitten en bij bedrijfstemp zo'n beetje tussen max en min in.
Koud helemaal optoppen dan circuleert hij minder en bouwt dan te veel druk op en hoest er dan weer wat uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2005 08:14 #72724 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Het feit dat de radiateur leegloopt duidt volgens mij toch op een probleem, ik denk aan een lekke koppakking!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2005 08:28 #72723 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Een andere oorzaak kan nog zijn dat er na het vullen nog teveel lucht in het systeem achterblijft, lucht zet namelijk veel meer uit als het warm wordt dan de koelvloeistof, en "drukt dan de koelvloeistof er uit via het expansievat. Het is belangrijk dat je tijdens het vullen het systeem goed ontlucht, zie onluchten koelsysteem eerder in dit forum met de verrekijker. Als aanvulling hierop kun je nog even de bovenste slang van de verdamper iets los halen om daar eventueel lucht te laten ontsnappen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2005 11:23 #72722 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Zie de geschiedenis van dit forum, waarin al heel veel over dit probleem geschreven is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2005 21:44 #72721 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Is de dop boven op de radiateur nog wel in orde? Ik heb eens een keer meegemaakt dat het afdichtrubbertje slecht was, geeft ook dit soort rare problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-01-2005 13:27 #72720 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Een bevroren verdamper duid op een slechte circulatie. Denk hierbij aan een geknikte koelslang achterop de kop. Doet de kachel het wel goed? Maw: wordt deze goed warm? Rubber onder de radiateurdop zou inderdaad kunnen, heeft een cruciale functie. Maar als deze lek zou zijn kan de druk nooit zo hoog worden dat er vloeistof uit het expansievat wordt gegooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-01-2005 20:31 #72719 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof probleem
Hier moet wel lekkage zijn:koppakking,dop radiateur,radiateur zelf ,slangen,kachelkraan,kachelradiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.