koelwatertemperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2005 18:06 #74666 door
koelwatertemperatuur is gemaakt door
ik ben met je eens dat de Amazon-meters erg enthousiast zijn en je zou kunnen stellen dat als de Amazons geen watertemperatuurmeters hadden de meeste (vermeende) temperatuurproblemen over zouden zijn......
Nu is het wel zo dat de temperatuurmeter de temperatuur meet aan de achterkant van het blok, zo'n beetje de warmste plek, en dat schommelingen achterin het blok met een zeer vertraagd en dempend effect in de radiator te meten zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2005 19:39 #74665 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
Na het opnieuw solderen van het losgeraakte wijzertje aan de balg in de temperatuurmeter
staat de meter bij koude motor bijna geheel naar links (niet stijf aan) en bij warme motor (Ama, B20A op LPG) tegen het rooie aan, soms er net over. Ik meet dan zo'n 86°C koelvloeistof temperatuur. Ik heb er echter wel een dunne, gereviseerde, radiateur van een B18 voor zonder drukvat enz. De B20 is ook gereviseerd zodat de doorspoeling wel o.k. is naar mijn mening.
Als je dit voor jezelf weet is er niets mis mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2005 19:57 #53463 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
Ama B18D 1965
Al een heel tijdje dacht ik dat er iets mis was met de thermostaat, daarom heb ik de temperatuur van het koelwater gemeten in de radiator. Wel verbaasd: na 15 min te laten draaien op bedrijfstemperatuur mat ik slechts 1 graad verschil: temperatuur varieerde tussen 82° en 83°, op de temperatuurmeter gaf dit een variatie van 1/4 van de schaal. Dus ik denk dat de volledige schaal overeenkomt met slechts 5°!
Dus het is normaal dat de meter schommelt! Klopt dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2005 21:56 #74664 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
Veel koelwatertemperatuur problemen zijn te wijten aan het niet monteren van de windgeleider aan de radiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2005 22:02 #74663 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
welja, het is een oude auto dus ik zou er niet zo zwaar aan tillen (als je dat wel doet kan je beter een nieuwe opel kadet kopen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2005 08:07 #74662 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
Wat is een windgeleider (2 berichten terug). Hier heb ik nog nooit van gehoord voor op een Amazone. Bovendien lijkt mij dat meeste prolemen zich voordoen bij stilstand of in file?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2005 13:05 #74661 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
Een windgeleider is zo'n plastic kap om de radiateur die ook de koelvin omsluit. Ik denk niet dat die op de amazone ooit geleverd zijn. Ondertussen aan mijn derde ama bezig en er nog nooit een gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2005 18:37 #74660 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
ze zijn er lekker wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 10:33 #74659 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
De P1800E is er o.a. standaard mee geleverd, het probleem is inderdaad dat de meeste koelproblemen bij stilstaan/file optreden.
Mijn 1800E heeft een automaat en dan wordt er iets extra van de radiator gevraagt bij hoge snelheden.
Ik heb een dikker koelblok gemonteerd, alle problemen over en ik vraag mij af of zo'n windgeleider bij onze wagens iets uitmaakt.
Ik heb hem eraf gelaten, mede omdat hij niet meer goed past.
Conclusie: goede capaciteit radiator koelblok ev. in combinatie met electrische fan (file !)is belangrijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-04-2005 14:53 #74658 door
Beantwoord door in topic koelwatertemperatuur
ik had ook koelproblemen, bij buitentemp boven 18 graden liep temp erg op bij snelheden boven 100km/u. Heb alles geprobeerd (koele thermostat, koelstof vernieuwen, klooien met ontsteking enz), tot ik ontdekte dat mijn radiateur rot was! Als was hij (gereviseerd) maar 5 jaar oud, kon je de lamellen met een vinger afbreken. Doorgeroest. Nieuwe rad laten maken, nu rijd hij perfekt. Tot mijn verbazing gaan radiateuren maar 100000 km mee (volgens rad vakman). Vind ik ook raar....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.