koele motor?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2005 17:15 #53395 door
koele motor? is gemaakt door

Vraagje: de temeperatuurmeter van mijn motor staat altijd erg laag. Ik heb er geen last van, maar vraag me af of het normaal is en of ' te laag' bestaat. Ook doet-ie het soms niet, net als je benzinetankmeter. Een tikje er op helpt vaak wel. Zijn dat bekende problemen bij een 144?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2005 19:18 #74935 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Te koel kan inderdaad. Dan blijft de thermostaat open staan waardoor het veel langer dan normaal duurt voordat de motor op temperatuur komt. De thermostaat kun je controleren door hem de kop te halen en te bekijken. Koud moet ie gesloten zijn, in een pannetje heet tot kokend water moet ie open staan.
<p>
Het zou ook kunnen zijn dat de meter te weinig aangeeft. Mijn Amazon heeft het type meter van een met ether gevuld buisje die de warmte tot in het instrumentenpaneel aan de meter overbrengt. Latere types Volvo (en misschien ook die van jou?) werken met een elektrische voeler en meter.<br>
In geval van het eerdere type meter kun je die uit de kop schroeven en in een pannetje heet tot kokend water hangen en kijken hoe ver de meter uitslaat. Als je schuin naar boven in de meter kijkt zie je in kleine witte cijfertjes een aantal waarden staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2005 19:18 #74934 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Te koel kan inderdaad. Dan blijft de thermostaat open staan waardoor het veel langer dan normaal duurt voordat de motor op temperatuur komt. De thermostaat kun je controleren door hem uit de kop te halen en te bekijken. Koud moet ie gesloten zijn, in een pannetje heet tot kokend water moet ie open staan.
<p>
Het zou ook kunnen zijn dat de meter te weinig aangeeft. Mijn Amazon heeft het type meter van een met ether gevuld buisje die de warmte tot in het instrumentenpaneel aan de meter overbrengt. Latere types Volvo (en misschien ook die van jou?) werken met een elektrische voeler en meter.<br>
In geval van het eerdere type meter kun je die uit de kop schroeven en in een pannetje heet tot kokend water hangen en kijken hoe ver de meter uitslaat. Als je schuin naar boven in de meter kijkt zie je in kleine witte cijfertjes een aantal waarden staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2005 19:44 #74933 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Als je thermostaat open blijft staan, duurt het inderdaad langer voordat je motor op temperatuur komt, maar uiteindelijk zou je meter wel ongeveer in het midden moeten komen staan.
<br><br>
Ik heb jouw probleem ook gehad en dacht: ach, beter iets te koud dan te warm. Maar wat bleek? De meter was stuk en de thermostaat was er verkeerd om ingezet (oeps). Gevolg: een motor die bijna overkookte en dat terwijl de meter leuk aangaf dat de motor koud was...
<br><br>
Ik zou dus zeker je meter even checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2005 21:12 #74932 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Het gaat hier over een 140.Als zowel de benzinemeter als de temperatuurmeter vreemd doen,ligt dat aan de spanningsstabilisator.Deze zit achterop de klok en is eenvoudig te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-05-2005 18:11 #74931 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Ik denk dat het antwoord van Niek het dichts bij de oplossing komt. Vooral omdat ze het soms wel, en soms niet doen. En een tikje er op helpt. Ik ga zo snel mogelijk naar de spanningsstabilisator kijken. Ik vermoed dat-ie niet stuk is, omdat-ie het vaak doet, maar dat er wat aangeduwd moet worden ofzo.
Bedankt voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-05-2005 11:48 #74930 door
Beantwoord door in topic koele motor?
Er zijn verschillende thermostaten te koop: 82 graden, 87 graden en 92 graden. Dat zijn de temperaturen waarbij de thermostaat helemaal open gaat.
Normaal voor de 140 (bij een B20F) is geloof ik een 92 graden thermostaat. Ik heb er nu 82 inzitten (als voorbereiding op de zomer) en krijg daardoor ook voortdurend een wat 'lage' temperatuur meting. Dat klopt dus in mijn geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.