motorkoeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 15:15 #53235 door
motorkoeling is gemaakt door
hallo.
In mijn amazone van bwj 70 rijdende op gas, heb ik al 2 jaar geleden een airco ingezet.
i.v.m. de moter koeling heb ik het volgende
gedaan: nieuwe radiator,2 zelf denkende elektrische koelvinnen(tegen de condensor geplaatst) en nieuwe thermostaat.
dit alles werkt prima,alleen ben ik nog niet tevreden,als de zomerse temperatuur buiten tegen de 30 graden aanloopt, dan gaat de temperatuurmeter naar het rode grensgebied toe.Wat ik nu gedaan heb:in de retour-slang van de gasverdamper een regelkraan aangebracht,zodanig wat geknepen
om zo meer waterkoeling te verkrijgen over de radiator.hierna ging de temperatuur iets naar beneden?VRAAG:kan ik dat zomaar doen en wie heeft ervaring opdat gebied.
vr.gr.mart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 18:41 #75627 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
Als de buitentemperatuur boven de 30 graden komt en ik veel moet optrekken en weer stoppen,of met caravan rijd, dan komt de meter ook wat in het rood. Geeft niets, de voeler zit op de slechtste plaats nl bij de 4e cylinder. Ik maak me er niet druk om, en geniet ook van mijn (originele) airco Wat het knijpen betreft van je slang naar de verdamper: ik kan me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 19:19 #75626 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
hoi.Ronald
Ik ben ook maar wat aan het proberen hoor?
Mijn gedachte was,de verdamper heeft niet de voledige doorlaat wat betreft de slang diameter nodig,zodat de circulatie wat meer gedwongen wordt richting radiator te gaan.
gr.mart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 19:58 #75625 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
Ik kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt of je deze slang knijpt of niet voor de tempratuur van de motor. <br>Het lijkt mij ook niet wenselijk omdat als de motor nog niet op tempratuur is de verdamper sneller zal bevriezen. Ik zou de oplossing ergens anders in zoeken. Juiste afsteling motor, goede radiator met extra eventueel rij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 21:53 #75624 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
Zou eigenlijk niets uit moeten maken want als je gasinstallatie goed is aan gesloten zit die in het zgn korte cicuit van je koeling (het gedeelte dat niet afhankelijk is van je thermostaat)
Als je gasinstalatie niet voldoende warmwater krijgt bevriest je verdamper, maar volgens mij wordt je aanvoer inprincipe al geknepen door de kleinere diameter van de aansluiting(pijp) naar je kachel.
Heb je de orginele mechanische vin wel laten zitten? Dan zou je voldooende koeling moeten hebben.
Ik wet niet bij welke temperatuur het rode gebied begint ,maar ik meen dat de amazon wijzers een bijzonder klein bereik hebben (dus dat rood niet direkt koken betekent)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2005 23:58 #75623 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
in nood gevallen kan je altijd nog de kachel en aanjager aan zetten, scheelt weer wat.
Word het wel lekker warm in de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-06-2005 08:00 #75622 door
Beantwoord door in topic motorkoeling
In de Amazone met groen/rode meter is de overgang naar rood precies 100 C. Als je van onder op het bovenste randje van de meter kijkt, zie je daar de tempratuur staan. Maar zoals eerder aangegeven zit de meter op een ongunstige plaats. Bovendien staat het koelwater bij deze tempratuur onder druk zodat het kookpunt iets hoger zal liggen dan 100 C.<br><br>Aardig is misschien wel te kijken of de meter de juisete temp aangeeft door de voeler in een pannetje met warm water te hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.