grotere radiator p1800

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 08:23 #53009 door
grotere radiator p1800 is gemaakt door
hoi,

We zijn dit jaar weer op vakantie geweest met de p1800. Dit jaar kwamen we onderweg in de file te staan en dus ging de temp. meter af en toe weer bijna in het rood. Auto langs de kant, even een half uur wachten en dan weer een paar honderd meter... Wil nu toch eigenlijk daar wel van af. Weet iemand of er een grotere radiator past in de p1800, misschien een oud 240 type of zo...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 08:48 #76616 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
Voor de amazone zijn er met een extra koelblok. Ik denk dat die ook wel past. Anders kun je ook een elektrische zelfdenkende fan overwegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 10:49 #76615 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
Beiden zijn te overwegen, meestal heeft een oudere radiateur minder koelvermogen.
Er zijn dikkere koelblokken, ook nog van koper ipv ijzer zoals Volvo origineel toepaste.
Bij mijn E met BW35 was dit ruim voldoende en de bak wordt ook door de radiator gekoeld !
Een electrische fan toevoegen additioneel kan en is eenvoudig en verkrijgbaar in het VOD. Deze valt automatisch boven de in gestelde temp in dus mocht het in de file toch oplopen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 11:35 #76614 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
Wat je water temp. meter aangeeft is meestal teveel. De Smiths meters zijn daar berucht om. Eigenlijk zou je het moeten checken met een goede temp. meter. Je meter eruit halen en de zender in een pannetje water met een thermo meter op het vuur zetten en kijken wat hij aangeeft. Meestal ligt het aan de meter en niet aan een te hoge temp. van je koelwater. Wat je ook kan doen is je koelwater goed flushen. Eerst een ontkalker aan je koelwater toevoegen en daar een paar honderd km mee rijden en aftappen. Dan de tuinslang erin hangen en heel goed doorspoelen.Beide kanten op laten lopen. Dus eerst boven in en dan van onder naar boven doorspoelen. Maar heel vaak ligt de oorzaak van in het rood staan van de meter aan de meter en niet aan te hoge water temperatuur.

Suc6,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 12:32 #76613 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
Lees nu dat je meter bijna in het rood staat in de file. Ik zou me geen zorgen maken. De meter mag een beetje in het rood staan, is geen probleem. Je zou eventueel een andere termostaat kunnen monteren 82 of 77 graden. Als ik op een hete dag in de file sta met mijn ES staat de meter ook lichtjes in het rood. Is geen probleem volgens het service manual. Smiths meters zijn erg onnauwkeurig geven teveel aan. Is alleen niet goed voor je gemoedsrust! Pas druk maken als hij echt doorslaat in het rood.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 17:23 #76612 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
En anders als het echt te link word; kachel & blower voluit zetten...
Zweet ze!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2005 22:00 #76611 door
Beantwoord door in topic grotere radiator p1800
Inderdaad werden vroeger de motoren bij Volvo dealers geflushed met een soda oplossing. Vraag mij toch af of dat afdoende is om alle corrose en troep eruit te halen, soms is het enige resultaat dat hij gaat lekken.
Voor de fijnslijpers nog het volgende, de sensor zit ook nog eens op een plek dat hij relatief veel warm water langs zich krijgt bij stationairloop. Wat je dus ziet gebeuren is niet de hele waarheid en de (on)nauwkeurigheid van de Smithmeter komt hier bij. Gelukkig hebben we ook in de 1800 een olietemp meter....alhoewel ook Smith, toch ?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.