volvo 144: ventilator vervangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2005 17:41 #52671 door
Hallo,
Nadat de ventilator van de verwarming in mijn Volvo 144 de geest had gegeven heb ik deze vervangen door een nieuw exemplaar. Tevens de schakelaar van de ventilator (aanjager) vervangen maar krijg hem niet aan de praat. Nu ben ik totaal niet thuis in elektronica van auto's dus zou graag enkele tips hebben. De schakelaar bestaat uit drie ingangen. Eentje voor een draad afkomstig van de zekeringkast en twee aansluiting voor de + en - van de ventilator. Heb de draden terug aangesloten zoals ze zaten maar dit heeft geen resultaat. Hoe kan ik de draad, afkomstig van de zekeringkast doormeten op spanning? Iemand tips?
Bedankt.

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2005 21:14 #78292 door
Beantwoord door in topic volvo 144: ventilator vervangen
Da's niet moeilijk; de rode draad van de meter op een aansluiting van de te meten draad, de zwarte draad van de meter ergens tegen het chassis dat hij goed massa maakt.<br>
De draden naar de ventilator zijn bij mijn weten geen + en - draden, maar draden waar afhankelijk van de stand van de schakelaar spanning op komt te staan. Dit betekent tevens dat de ventilator ook nog ergens een draad heeft lopen die aan massa komt, heb je die niet vergeten aan te sluiten?<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2005 22:47 #78291 door
Beantwoord door in topic volvo 144: ventilator vervangen
Bij de autoshop zijn er spanningzoekers te krijgen ofwel in de vorm van een schroevendraaiertje of gewoon een handvat met een snoertje met een krokodillenbek eraan. Hiermeen kun je makkelijk zien of er ergens spanning op staat.Kijk om te beginnen of je zekering nog goed is/contact maakt door direct achter de zekering te meten.Vervolgens bij de schakelaar en tenslotte bij de ventilator.Je kan de plus doormeten door het krokodillenbekje ergens aan het chassis te klemmen op een kaal stuk metaal b.v. een schroef. De min kun je meten door het krokodillenbekje aan een plus te klemmen waarvan je zeker weet dat er stroom op staat.Succes met zoeken...Ik denk dat de zekering stuk is of geen goed contact maakt...maar het kan ook nog de schakelaar zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2005 23:01 #78290 door
Beantwoord door in topic volvo 144: ventilator vervangen
Bedankt voor de reacties. Heb hem vanavond aan de praat gekregen. Met succes! Nu loopt alleen de ventilator nog aan in het ventilatorhuis, dus moet ik deze nog verder laten zaken zodat hij niet meer aanloopt, maar dat is een verhaal apart. Bedankt voor de tips!
Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2005 11:01 #78289 door
Beantwoord door in topic volvo 144: ventilator vervangen
Het is misschien een idee om hier te laten weten wat nu precies de oorzaak van het niet draaien is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2005 17:43 #78288 door
Beantwoord door in topic volvo 144: ventilator vervangen
Heb een omleiding gemaakt. Vanaf het contactslot een draad met een zwevende zekering ertussen. Vervolgens verbonden met schakelaar. Daarbij heb ik de massakabel van de ventilator aan het chasses bevestigd ipv. zekeringkast. De oude kabel die vanaf zekering drie naar de schakelaar liep heb ik verwijdert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.