koeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2006 03:42 #52367 door
koeling is gemaakt door
De B20 in mijn 1970 amazon wordt in de file snel heet en gaat het rood in.
Zodra ik weer even rijdt loopt de temperatuur direct fors terug.
Alles werkt naar behoren en is schoongemaakt
wel merk ik als ik in de file sta en het toerental verhoog de temperatuur weer terug in het groen gaat.
is er iemand die mij wat raad kan geven om dit probleem op te lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2006 08:38 #80011 door
Beantwoord door in topic koeling
Als het in koelsysteem in 'normale' omstandigheden verder gewoon goed werkt, is er weinig aan de hand. De temperatuursensor zit op een erg hete plek in de kop en reageert ook direct op schommelingen. Deze temperatuurschommeling komt bij alle auto's voor, maar wordt bij modernere auto's (vanaf 240) door het instrumentenpaneel 'gedempt' zodat het bij de chauffeur niet tot paniekreacties leidt. Binnen het veilige gebied geeft die meter dus ongeveer dezelfde waarde aan om pas als het echt te heet wordt op te gaan lopen!
<p>
Zou de meter in de Amazon onder normale rijomstandigheden in het rood gaan, dan is er iets niet pluis. Sta je nou vaak in de file, of trek je geregeld een zware last, dan is het aan te raden om een elektrische fan (al dan niet zelfdenkend) voor de radiator te plaatsen. Die helpt dan als er weinig rijwind voorhanden is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2006 14:40 #80010 door
Beantwoord door in topic koeling
Ik heb vorig jaar mijn radiateur ontkalkt (water en soda, wel heel goed uitspoelen!) en thermostaat vervangen. Geen centje pijn meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2006 16:59 #80009 door
Beantwoord door in topic koeling
Patrick, dit is vrij normaal. Ik zou me er dan ook geen zorgen om maken. Als je stil staat heb je A) weinig vloeistofstroming in het systeem (immers: stationair), en B) geen rijwind door je radiateur. <br> Geef je nu een beetje gas, dan versneld de vloeistofstroom en bovendien zuigt de ventilator meer lucht door je radiateur, met als gevolg meer koeling. <br>
In de file zette ik daarom soms de choke net een tikje uit zodat de motor iets harder liep en dus beter koelde. Nu heb ik een electrische fan geplaats met een sensor, zodat hij vanzelf aanslaat. Hij vraagt echter flink wat stroom. Nu moet ik bijna gas bij geven, omdat de motor anders afslaat omdat de dynamo zo zwaar trekt.. :)<br>Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2006 19:43 #80008 door
Beantwoord door in topic koeling
als de Volvo geen watertemperatuurmeter zou hebben, zouden er veel minder vermeende koelingsproblemen zijn; als ik na een uurtje blazen op de snelweg in een file terecht kom, vliegt de temperatuurnaald naar rechts van de meter af, een beetje op toeren houden (900-1000) en na een tijdje loopt de temperatuur weer terug, heeft nog nooit geleid tot echte koelingsproblemen, electrische fan is ook niet nodig als de rest van het koelsysteem in goede conditie is; ik rij rally's in hete omstandigheden in de bergen en op lpg, zonder warmteproblemen, alleen niet te veel op dat ellendige hypergevoelige metertje kijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.