temperatuurmeter schommelt

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 16:20 #52183 door
temperatuurmeter schommelt is gemaakt door
De temperatuurmeter van mijn Amazon met B20A schommelt tijdens het rijden tussen het midden en net iets voorbij het begin van het laatste balkje. Dit is toch normaal? Ik las namelijk op het forum dat dit betekent dat de thermostaat kapot is of de waterpomp niet goed werkt. Is dat echt zo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 18:41 #80886 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Als de meter goed is dan is het niet normaal als hij veel "schommelt". De meter hoort, zeker tijdens het rijden stabiel te zijn. Hij mag wel iets varieren maar niet zoveel. Zou idd de thermostaat kunnen zijn. De bedrijfstemp. staat aangegeven als twee kleine puntjes op de meter. Daar hoort de wijzer te staan tijdens het rijden. Als de motor stationair draait dan zie je de meter wat oplopen, dat is normaal. Zeker na een snelweg rit. De waterpomp zou kunnen, maar meestal uit zich dat in lekkage en kan je hem horen draaien in versleten lagers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 19:40 #80885 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Als hij tijdens het rijden varieert, geeft dat aan dat de thermostaat zijn beste tijd gehad heeft. Je kunt kijken hoe lang hij het nog vol gaat houden (kan net zo goed 10 jaar zijn) of uit voorzorg al vast een nieuwe kopen.<br>
Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 20:13 #80884 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Als er een knik in de capilaire buis van de temperatuur meter zit, kun je dit soort verschijnselen krijgen, de enige remedie is dan de meter met sensor vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 20:48 #80883 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Hmm, de thermostaat, waterpomp en temp meter zijn twee jaar geleden nog vervangen. Maar goed, een thermostaat is niet zo duur en makkelijk te vervangen. Ik zal er voor de vakantie in ieder geval vast een aanschaffen en in de auto leggen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 21:44 #80882 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Niet al te veel zorgen maken ,de temperatuur meter is in vergelijking met nieuwe auto's veeeeel te gevoelig .
Je ziet waarschijnlijk de thermostaat nu steeds schakelen. (je zou voor de gein is je verwarming op verwarmen moeten zetten ,dan zie je de meter waarschijnlijk even terug zakken om dat er dan een plons koude(re) vloeistof je blok in gaat (heel even)

Ik ga er van uit dat je je koelvloeistofnivo gekontroleerd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2006 22:44 #80881 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Ga het morgen eens proberen! En uiteraard heb ik het niveau gecheckt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2006 07:52 #80880 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Als je de voeler uit het motorblok draaid en die in een (gekookt 100graden) water doet kun je met een losse temperatuurmeter zien hoe hij bij welke temp hij reageerd. Weet je in iedergeval of het daaraan ligt. Simpel en kost niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2006 19:40 #80879 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
Gisteren in de bloedhitte een rit gemaakt (tijdens het WK, heerlijk rustig op de weg!!) en de meter bleef nu wel meer constant staan. De thermostaat stond natuurlijk steeds open. Ik heb eens op de schaalverdeling gekeken bovenop de temp. meter en deze geeft ongeveer 90 graden aan. In het midden is 80 graden. Eigenlijk is er gewoon niet veel aan de hand dus, lijkt me. :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2006 23:15 #80878 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter schommelt
het is allemaal niet zo moeilijk als het je lijkt.
wat de mal betreft , dat zal inderdaad niet 1 op 1 zijn , maar met de bekleding als voorbeeld kom je een heel eind.
zelf heb ik eerst een hoedenplank - mal van karton gemaakt , dan kan je nog het e.e.a. aanpassen , maar dat gedeelte had ik overgeslagen omdat mij dat van zelfsprekend lijkt , niet dus.
wat de voorspeakers betreft , dit is niet zo belangrijk omdat het eigenlijk alleen om hoge tonen gaat , ongeacht de hoge belastbaarheid is uit dit soort speakers nauwelijks laag te halen , je moet het echt zoeken in grote achterspeakers , conrad heeft voor zover ik weet geen slechte speakers maar een bekend japans merk is altijd goed , pioneer , jbl , kenwood , sony e.d. de stof om het mdf te bekleden is te koop bij goede auto hifi zaken , het is te lijmen met spuitlijm uit een spuitbus maar het kan ook worden gespannen en dan vastnieten , je hoeft niet te boren er zijn fabriek af genoeg uitsparingen in het metaal , de afstandsklossen kun je zelf maken van hout , opmeten en zagen bijv balkje 3 bij 3 cm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.