Motortemperatuur Amazon B20A

  • Frank Spanjers (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-02-2007 22:53 #51460 door Frank Spanjers (GAST)
Motortemperatuur Amazon B20A is gemaakt door Frank Spanjers (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Ik heb een Amazon B20A uit 1969 op LPG</p><p>Als de motor warm is, dan staat de temperatuurmeter niet in het midden, maar staat de wijzer net links van het middelste groene vlakje, dus alsof de motor relatief koud blijft. </p><p>Ik heb ook een Amazon 1967 (niet op LPG) waarbij de meter meestal net tegen de rechterzijde van het middelste vlakje staat, dus aan de warme kant</p><p>Ik vraag me nu af of de 1969-er nu te koud blijft of dat dit normaal is. Ik weet in ieder geval dat de thermostaat opent tijdens het warmdraaien. Hoe kan ik h.e.e.a. eventueel eenvoudig controleren?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2007 23:37 #84299 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Motortemperatuur Amazon B20A
over uitleg van thermostaten is al het nodige geschreven, kijk svp eerst op de zoekfunctie. Er zijn overigens best wel verschillen tussen meteraanduiding en werkelijke temperatuur.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-02-2007 10:55 #84298 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Motortemperatuur Amazon B20A
De watertemp metertjes zijn behoorlijk onnauwkeurig en veschillen onderling ook nogal in aanduiding zoals Siang ook al opmerkte. Het eenvoudigst om de temp. van je radiateur te controleren is mbv een infrarood temp.meter. Je kan de werking van de termostaat controleren door bij koude motor de radiateur dop eraf te halen, kachel op koud zetten, starten en observeren wanneer er circulatie in je koelwater begint. Dat is het moment waarop je termostaat opent. Is er al gelijk circulatie bij de start (koud)dan blijft je termostaat open staan en moet je die vervangen. Is dat het geval dan wordt je kachel ook nooit echt warm. Is je kachel tijdens het rijden lekker warm dan denk ik dat er weinig aan de hand is met je koeling. Draai NOOIT je radiateur dop eraf bij een hete motor, dat geeft hele nare brandblaren! Overigens hebben de B18/B20 blokken meestal meer last van te heet worden dan van te koud blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2007 21:01 #84297 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Motortemperatuur Amazon B20A
<p>Wellicht ter vergelijking; ik heb een 144 1969 met B20A op lpg en heb vandaag dik 360 km gereden. Daarbij bleef mijn motortemp. ook net iets links van het midden hangen (= altijd zo) en mijn kachel heb ik ook soms even op amper aangezet. Tijdens de hele rit was dit zo.</p><p>Bedenk wel dat het nu relatief koud is buiten en de luchtkoeling ook veel doet, in combinatie met het gebruik van koelwater door je (koude) lpg-verdamper &eacute;n een goede radiator. </p><p>In de zomer staat de temp. meter bij mij eigenlijk altijd in het midden als ik gewoon constante snelheden rijd. Heb ik wat file of rijd ik soms iets harder dan 110 - 120 en daarna weer wat zachter, dan staat de meter een tijdje net wat rechts van het midden.</p><p>Vorige winter werkte het exact hetzelfde en is dus dik in orde.</p><p>Kortom, ik zou me (zolang je verwarming lekker snel warm is en goed werkt) geen zorgen maken bij dit verschil. Heb je al in de zomer (of bij hogere buitentemperatuur in de file) gereden? Dat geeft wellicht hetzelfde effect als bij mij?</p><p>Groeten M. Hendrikx</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2007 22:12 #84296 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motortemperatuur Amazon B20A
een b18 meter heeft groene en witte vakjes en een b20 meter heeft ook een rood vakje.Bij een b18 meter is 100 graden veel verder naar rechts dan bij een b20 meter.Je kunt de gradenaanduiding zien als je vanonder af zover mogelijk bovenin de meter kijkt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2007 19:14 #84295 door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic Motortemperatuur Amazon B20A
<p>Hallo,</p><p>Ik had in mijn ama eerst een 82graden thermostaat.bij deze thermostaat bleef de temperatuurmeter meestal iets rechts van het midden staan.Nu heb ik een 72 graden thermostaat en blijft de wijzer iets links van het midden staan. Ik acht de kans aanwezig dat je een 72 graden thermostaat hebt. op lpg prima ,lijkt me.</p><p>succes,</p><p>Daan</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank Spanjers (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2007 20:49 #84294 door Frank Spanjers (GAST)
Beantwoord door Frank Spanjers (GAST) in topic Motortemperatuur Amazon B20A
<p>Hallo,</p><p>Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben gerustgesteld. </p><p>Marijn: ik heb mijn B20 pas sind eind november, dus nog niet met warm weer mee gereden. Ik heb inderdaad het gevoel dat er een prima radiator in zit (ziet er nog zeer goed uit in ieder geval). Mijn kachel werkt prima en snel.</p><p>Groeten, Frank</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.