Temperatuur olie

Lees meer
28-02-2007 08:37 #51445 door Willy Beer
Temperatuur olie is gemaakt door Willy Beer
Bij mijn getuned B20E blok komt de olietemperatuur niet boven de 70°, Er zit wel een uitwendige oliekoeler op die ik al voor 2/3 afgedekt heb. Ik rij met volsyntetische 5W50 olie. Is het nodig de koeler volledig af te dekken m.a.w. moet de temperatuur hoger? Ik vond met de verrkijker een B18B met 130° olietemperatuur!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 08:43 #84363 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Temperatuur olie
<p>Sorry, vergeten te melden dat het een B20E is met 2 dubbele Webers.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-02-2007 11:34 #84362 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Temperatuur olie
De oliekoeler heb je eigenlijk alleen nodig op hele lange snelwegritten met hoge snelheid en met warm weer. De olietemp van mijn ES B20F, loopt alleen maar flink op naar het midden van de schaal bij lange ritten door Duitsland, Frankrijk en buitentemp van +25 graden, met gemiddeld 140km zonder oliekoeler. Op de Nederlandse snelwegen komt de olietemp. meter hooguit een cm van zijn onderste stand af. De volsynthetische olie die je gebruikt drukt de olietemp ook doordat die beter smeert. Zou ik alleen gebruiken in een gereviseerd blok, daar is het prima voor. Die 70 graden is dus zeker niet abnormaal, die 130 graden wel. Waarmee heb je trouwens de olietemp. gemeten, de originele Smiths meter is daar niet betrouwbaar/nauwkeurig genoeg voor die verschillen onderling behoorlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 12:56 #84361 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Temperatuur olie
<p>Weeral eens bedankt Peter voor de snelle en efficiente reactie.</p><p>De olietemperatuur wordt nu aangegeven door een "modern" metertje, de oude was defect en ik gaf de voorkeur aan een juistere en goedkopere oplossing. Ik ga de oliekoeler helemaal afdekken en kijken wat hij dan doet. 1 cm van de onderste stand zal +/- 85&deg; zijn dus ik zit iets te laag. De olie ga ik later </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 12:57 #84360 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Temperatuur olie
<p>??? onderbroken...</p><p>De olie ga ik later vervangen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-02-2007 14:43 #84359 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Temperatuur olie
<p>70 graden is wel aan de koude kant. 80-90 is mooi. Meer mag ook, vooral met syntetisch. Kan je geen thermostaat zetten in de olieleiding tussen motorblok en oliekoeler?</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 16:07 #84358 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Temperatuur olie
Er zit een thermostaat tussen blok en koeler, maar misschien niet de goede...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 21:46 #84357 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Temperatuur olie
<p>Eigenlijk kan je beter een olie-water koeler hebben. Die warmt de olie eerst op (water is eerder warm) en koelt hete olie niet teveel af. Maar de oorspronkelijke koelers tussen blok en oliefilter schijnen nog wel eens te willen lekken1</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2007 21:54 #84356 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Temperatuur olie
Juist omdat ze al eens lekken en het dan bovendien nog wel eens moeilijk zou kunnen zijn om ze als oorzaak te vinden verkoos ik de externe olie/luchtkoeler. De voordelen van de olie/waterkoeler vind ik niet zo geweldig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.