gesloten koelsysteem

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2007 19:22 #51078 door Ferrie Hak (GAST)
gesloten koelsysteem is gemaakt door Ferrie Hak (GAST)
<p> </p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Hallo,<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"> <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Ik heb nog problemen met mijn Amazon b18b op gas. Het is een gesloten koelsysteem met elektrische fan .<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>Ik heb hem al 10 jaar maar nu wordt het weer erger, blok is 4 jaar geleden gereviseerd.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Al van alles geprobeerd, met enkele successen. Nu gaat het tijdens het rijden goed, laatste groene blokje.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Tijdens langzaam rijden loopt de temperatuur op, Fan slaat aan maar m,duurt erg lang voor dat de temp. zakt.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Echter wat mij opvalt is dat er geen koelvloeistof verdwijnt, maar wel is de slang naar de radiateur makkelijk in te <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">knijpen, waardoor er luchtbellen in het expansievat komen.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Kan de dop op dit vat stuk zijn waardoor er luchtbellen in het systeem komen, met gevolg slechte koeling <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Wat is laagste temperatuur voor een vervangings thermostaat?<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Graag commentaar </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></o:p></p><p><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">Groet Ferrie</span></p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2007 20:10 #85943 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic gesloten koelsysteem
<p>Als je in de slang knijpt en je ziet luchtbellen in het expansievat opstijgen dan is naar alle waarschijnlijkheid het rubber van de radiateurdop lek. (dus niet de dop op je expansietank)</p><p>Dat de temperatuurmeter bij langzaam rijden oploopt is normaal; de waterpomp draait dan niet zo hard dus het koelend vermogen neemt dan ook af.</p><p>Over het algemeen worden er thermostaten toegepast varierend van 82 - 87C. Bij een hogere temperatuur heb je in principe ook een hoger rendement (maar dat zul je op het brandstofverbruik niet echt merken). Bij een lage temperatuur van het koelwater blijft ook je olietemperatuur iets lager met een verminderde smerende werking van je olie als gevolg.</p><p> </p><p>Het is een van de "karaktereigenschappen" van onze Volvos dat de temperatuurmeter vrolijk heen en weer staat te zwaaien; zolang je de wijzer nog kunt zien is het goed. Pas als je de wijzer uit het venster ziet verdwijnen wordt het tijd om je zorgen te gaan maken.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2007 23:32 #85942 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic gesloten koelsysteem
<p>Dank je wel, ik ga een en ander vervangen,</p><p>zou het dus kunnen zijn dat hierdoor geen druk in het systeem wordt opbouwd, ik zie ook geen lekkage.De temp. meter verdwijnt wel als de moter is uitgezet.na het straten komt hij weer langzaam terug.</p><p>Groet</p><p>Ferrie</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2007 12:47 #85941 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic gesloten koelsysteem
Mocht het niet helpen als de rubberafdichting is vervangen (check op lekken) dan zou het ook kunnen dat de waterpomp niet meer goed pompt of de termostaat opent niet goed. Als de symptomen erger worden dan zou ik het daar zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2007 19:41 #85940 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic gesloten koelsysteem
<p><font color="#0000ff">Als de dop van de radiateur niet meer afdicht dan kan het systeem inderdaad geen druk meer opbouwen.
Als je de motor uitzet is het normaal dat de wijzer naar rechts gaat (en soms helemaal uit beeld verdwijnt) Zodra je de motor weer start wordt er koelwater rondgepompt en komt de wijzer weer op zijn "normale"stand te staan.</font></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2007 20:47 #85939 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic gesloten koelsysteem
Het komt ook nog al eens voor dat er een onjuiste dop op het expansievat zit.Er zijn 2 typen expansievaten.Met korte en met lange nek.Als de dop van het korte type op het lange type zit wordt er geen druk opgebouwd .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2007 20:14 #85938 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic gesloten koelsysteem
<p>Allen bedankt voor de nuttige info, heb de onderdelen binnen.</p><p>Ik voel nu in de onderste radiateurslang een soort veer, is dit gebruikelijk?</p><p>moet ik deze overzetten inde nieuwe slang?</p><p>Groeten Ferrie</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2007 22:26 #85937 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic gesloten koelsysteem
<p>Alles gemonteerd, inclusief nieuwe thermostaat 82&deg;, afgevuld, motor gestart.</p><p>temp. meter rechts in de hoek, laatste blokje geel. thermostaat die er in zat is type? 76&deg; .</p><p>Mijn conclusie temp. meter stuk?</p><p>Groeten </p><p> </p><p>Ferrie</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.