Vacuum gestuurde kachelkraan 164

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2008 10:06 #50451 door
Hallo,

Bij onze 164 hebben we het probleem dat de kachelkraan is overleden. De kachel geeft nauwelijks warmte, maar als ik de kachelkraan by-pass met een koperen pijpje kan ik het opstoken tot crematorium-temperaturen.
We hebben een andere uit de sloop 164 geprobeerd, maar helaas, deze was ook overleden.
Na diverse leveranciers te hebben gebeld (scandcar, slubo en dries) zijn we er achter gekomen dat dit type kachelkraan al een tijdje niet meer leverbaar is. Let wel, het is een vacuum gestuurde kachelkraan. Weet iemand of er een vervanging op de markt is?

We hebben het probleem opgelost door tijdelijk een kachelkraantje van een 940 lpt te monteren, maar dit geeft twee problemen: de stand cool is nu heel erg heet en de stand warm is koud. Verder is de temp niet zo goed te regelen. Het werkt op zich allemaal, maar het zou beter kunnen.

Tips zijn welkom

Gr. Bouke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2008 21:50 #88846 door Fred Markvoort
Beantwoord door Fred Markvoort in topic Vacuum gestuurde kachelkraan 164
<p>Wim Bottinga al geprobeerd?</p><p>Groeten Fred</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2008 11:29 #88845 door Kees Tuip
Beantwoord door Kees Tuip in topic Vacuum gestuurde kachelkraan 164
<p>Heb hetzelfde probleem gehad. Eerst een soort universeel exemplaar (ca. 55 eur. ScandCar ) geplaatst; echter deze had bediening via een stangetje waarvoor je zelf een knop/handle moest improviseren op het dashboard. De kraan was zeer snel kapot omdat het armpje op de kraan ging lekken vanwege het ontbreken van een "aanslag" in de bediening. Eigenlijk moet je dan de gehele handle-bediening van een 240 in de middenconsole inbouwen. </p><p>Ik heb het opgelost door het stalen pijpje vanuit de motorruimte recht af te zagen, de slang naar rechts/voor te vervangen door een koperen buis 15mm. Vooraan bij de console heb ik een 15mm. kogelkraan (Gamma 10 eur.) met knelkoppelingen en kleine bedienings-handle geplaatst, onder handbereik van de bestuurder. Het is iets verder reiken, maar wel simpel te maken, goedkoop en zeer betrouwbaar.</p><p>Succes!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2008 13:21 #88844 door
Beantwoord door in topic Vacuum gestuurde kachelkraan 164
Hallo fred en kees,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inmiddels Wim gebeld en hij zou kijken of hij nog wat had liggen. Als dat niet werkt ga ik inderdaad aan de gang met de gamma kogelkraan. Ik wou hem alleen wel het liefst in het dashbord inbouwen.
Groetjes bouke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2008 19:29 #88843 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vacuum gestuurde kachelkraan 164
Tsja, wil je hem origineel houden dan zit je aan die wonderlijke vacuum draaiknop. Ik heb hem vervangen voor een reguliere schuif, uit een 240'er. Die werkt met een stangetje aan de kraan. Kan minder aan stuk.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.