Kachels onder voorstoelen?

Lees meer
02-10-2022 12:55 #200367 door Gideon Los
Kachels onder voorstoelen? is gemaakt door Gideon Los
Ik heb in mijn Volvo 145 deze 2 kachels  die gemonteerd zijn onder de voorstoelen. Er zit denk ik een soort ventilator in en er loopt koelvloeistof uit.

Weet iemand hoe dit systeem heet en hoe het werkt?  Ik ga het zelf niet gebruiken , dus verkoop ik ze. Maar wat zullen ze waard zijn?

 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2022 15:34 #200372 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Kachels onder voorstoelen?
Denk dat deze warmtewisselaars horen bij standverwarming, in combinatie met verwarmingselement in het koelsysteem. Meestal werkten die elektrisch met stekker ergens bij de grill. In Zweden ook handig omdat je dan ook in barre kou met een warme motor kon starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2022 22:48 #200375 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Kachels onder voorstoelen?
Dank voor de info. Hier kan ik zeker wat mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
03-10-2022 09:16 #200377 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Kachels onder voorstoelen?
Het lijkt me niet erg efficient om de koelvloeistof elektrisch warm te stoken om dan die door deze radiateuren weer interieur te laten verwarmen. Het kna, maar klinkt als een omweg.
Voor standverwarming had je ook de Bahco Type 3500, benzine gestookte kachel die warme lucht inblaast en ook de KVS warmde. Bij mijn 245 zit die er in (nooit aan durven zetten), naast de elektrische motorblokvoorverwarming (al is die er intusuen uit).
Of het voor standkachel dient of niet, feit is dat je de capaciteit van de interieurverwarming bij draaiende motor flink ophoogt, niet alleen meer de blower, maar ook deze twee radiatoren. Al vind ik die in de 245zo ook al ruim genoeg voor NL winters.

Nooit eerder gezien trouwens, wel leuk spul! Hoe sluit je die trouwens aan, en hoe regel je de warmteafgifte?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2022 13:48 #200378 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Kachels onder voorstoelen?
Maak het nu niet te moeilijk. Deze kachel stamt uit de tijd dat auto's nog niet standaard een verwarming hadden, je kon deze als accessoire kopen en monteren, meestal tegen het schutbord en aansluiten op het koelsysteem. Zie bijgaande plaatjes of Google eens op "vintage car heater". De kachels van Bosch kom je heel veel tegen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
03-10-2022 17:56 #200383 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kachels onder voorstoelen?
Het motorblok verwarmen (en daarmee via een warmtewisselaar de auto) is niet ongebruikelijk. In de industrie hebben de meeste nood brandbluspompen en noodgeneratoren ook een elektrisch verwarmingselement in het koelwater systeem. Het blok en de smeerolie zijn dan warm en startklaar. En je voorkomt vocht in de motor. Dat zal bij Volvo ook de overweging zijn voor de verwarming.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
03-10-2022 21:15 #200387 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Kachels onder voorstoelen?
Deze kachels werden vaak gemonteerd in overheidsvoertuigen en ambulances. Het doel is simpel, de standaard verwarming is met name in stationair gebruik ontoereikend. Als de 145 waar de handel uitkomt een verleden als ambulance o.i.d. had dan is dat de reden voor de montage van deze aanvullende verwarming. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2022 23:29 #200393 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Kachels onder voorstoelen?
De kachels komt uit een Volvo 145 express.  Dus wel  uit een speciale uitvoering. En de auto is voor het eerst ingevoerd in Nederland in 1998. De geschiedenis buiten Nederland ken ik verder niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.