How to: Kachelkraan revisie anno 2022 door Simon Nijenhuis

Lees meer
13-05-2022 14:35 - 13-05-2022 14:39 #198936 door Stijn v.d. Linde
 Let op! Dit is een 'how to' gevonden in het topic:  Link  van Simon Nijenhuis. 
Omdat deze niet makkelijk te vinden is, wordt hij in deze categorie los gedeeld. Voor verdere context verwijs ik u daarom naar bovenstaande link.

Stijn
Een leuke zaterdagmiddag klus.

Nadat ik de verdamper had vervangen, even de motor lekker warm gedraaid. Ten eerste om te controleren of alles dicht was, en ten tweede om zowel de carburateur, de verdamper en de ontsteking  goed af te stellen.

Toen ik de motor afzette, bleek dat er een lichte lekkage bij de kachelklep was optreden. Een lekspoortje liep langs het schutboard richting het gaspedaal.

Het zijn thermostactisch geregelde kranen. Je trekt met de kabel vanaf de regelknop een klepje open tegen een veerdruk in. Vervolgens regelt een met was gevuld element, (sommigen zeggen via de kwikdraad) de ingestelde temperatuur door het klepje ofwel te sluiten ofwel te openen. Vergelijkbaar met de werking van de koelvloeistof thermostaat.

Om het klepje te bedienen, is er een stift door een rubberen membraampje  naar buiten gebracht. De lekkage ontstaat bijna altijd bij dit membraampje.Een nieuwe kachelkraan kost al snel tussen de € 145, en/of € 245 net waar je hem koopt.
Deze kachelkranen zijn van het merk Ranco. Ook in de Katterug en Amazone kom je dit merk tegen. Het leuke is dat deze ook in de 50-ger, 60-ger en 70-ger jaren Amerikaanse auto’s tegenkomt.

Tijdens de restauratie van mijn Katterug heb ik zelf de kachelkraan gerepareerd, door dit membraampje te vervangen. In Amerika zijn hier revisiesetjes van Ranco voor te koop. In Nederland is het even zoeken.  Uiteindelijk heb ik een setje Via een Chevvy reparateur, weten te bemachtigen. Kosten € 10,00

Omdat het bij de Katterug feilloos was gelukt, heb ik ook de kraan van de 142 onder handen genomen. Helaas was het revisiesetje niet meer bij de Chevey restaurateur te koop. Via GOOGLE kwam ik bij een Duitse MOPAR-dealer, terecht. Het complete setje, inclusief het rubbertje voor de inwendige klep, koste slechts € 19,50. 
www.moparshop.com/Online-Shop/Kuehlung-H...8-69-mit-Klima?c=385
Donderdags besteld, vrijdags al afgeleverd totale kosten inclusief verzenden, € 30,00

 
 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 14:39 #198937 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic How to: Kachelkraan revisie anno 2022 door Simon Nijenhuis
Na het uitbouwen moet de klep eerst gedemonteerd worden. Een beschrijving hoe en wat had ik al eerder op internet gevonden. Maar het wijst zich zelf.

 

Kwestie van rustig de metalen en messing lipjes ombuigen.

   

Om het klepje met het afsluitrubbertje te bereiken, moet je het gesoldeerde dekseltje even los solderen.  En aangezien de pijpjes door middel van hard-solderen zijn gesoldeerd, hoef je niet bang te zijn dat het hele zaakje uit elkaar valt.
Soldeertin heeft nu eenmaal een lager smeltpunt dan soldeermessing .

 

 

Vervolgens de hele boel in een bakje met Dasty ontkalkmiddel  schoon gemaakt.

 

Voordat je de boel weer in elkaar zet, is het belangrijk dat je het koper eerst uitgloeit. Dit om te voorkomen dat de messing lipjes afbreken bij het terugbuigen.
Koper deformeerd als je het buigt. Messing ook. Door het buigen wordt het harder. Je kunt het weer zacht maken door het lekker heet te stoken. Hou wel rekening met de temperatuurgrens van het hard solderen. Ik heb het verwarmd totdat de soldeertin weer begon te vloeien.  Vervolgens in koude olie in een keer afkoelen.  Daarna is koper en ook messing zacht, en kun je het weer buigen.Vervolgens monteer je het nieuwe rubbertje op het klepje, en het nieuwe rubber membraampje.
Druk het regelklepje zover dat het vrij is van de zitting. Dat voorkomt het verbranden van het rubbertje als je het dekseltje weer op zijn plaats soldeert. 
Om de messing lipjes weer goed op hen plaats te tikken met een doorslag, is het belangrijk dat je de zitting goed ondersteund. Met een openringsleutel die je in de bankschroef plaatst gaat dat prima.

    

Als alles weer gemonteerd is, moet je wel even controleren of de klep wel afsluit in de dichtstand. Zo niet, dan kun je dat met het regelschroefje achter op de klep afstellen.

Al met al een leuke klus voor de zaterdagmiddag. En het eind resultaat: ‘Slechts € 30,00 besteed, en de klep weer lekvrij!!!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 14:40 #198938 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic How to: Kachelkraan revisie anno 2022 door Simon Nijenhuis
Nog even een paar foto's

Het oude membraam wat lekte.
   

Het oude afsluitende rubbertje was totaal uitgehard. Kwam in brokstukjes vrij.

 



De kraan weer gemonteerd.

 
 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.