Kachel reviseren

Lees meer
14-11-2021 00:35 #196567 door Tom Giesbers
Kachel reviseren is gemaakt door Tom Giesbers
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Amazon uit 1969. Dit is mijn eerste auto en dus ook oldtimer en ik ben dus lerende mbt sleutelen.

Nu leek het mij leuk om met een relatief simpele klus te beginnen. Het is mij opgevallen dat het schuim rondom de kleppen in de kachel totaal vergaan is. Daarnaast zit best wat roest op de kachel. Het leek mij dus wel een leuk klusje om de kachel op te knappen.

Ik heb over de werking van de kachel gelezen en begrepen dat ik de koelvloeistof moet laten leeglopen voor het verwijderen van de kachel. En dat ik erg voorzichtig moet zijn met de kachelkraan.

Mijn vraag is: denken jullie dat het een goed idee is om als beginnend sleutelaar zelfstandig aan deze klus te beginnen of kan ik dit beter onder begeleiding doen?

Groeten,
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2021 11:37 #196569 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kachel reviseren
Voor een beginnend sleutelaar is zo'n klus prima om te doen. Gewoon alles rustig aanpakken en stapje voor stapje te werk gaan. Maak ook regelmatig (detail) foto's,  dan kun je daar later op terugvallen. 
Lijkt me verstandig  dat je de workshop manual van Haynes aanschaft, daaruit kun je veel informatie halen.
Een Amazon zit vol met Engelse bouten en moeren dus zorg er ook voor dat je over passend gereedschap beschikt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2021 14:31 #196570 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kachel reviseren
Je moet er wel rekening  mee houden,dat alles eerst uit elkaar moet worden gehaald,daarna schoon moet worden gemaakt en moet worden gelakt en daarna weer moet worden gemonteerd. Je zult de auto dus een aantal dagen niet kunnen gebruiken. Wat verder van groot belang is, is dat je alle benodigde onderdelen in huis moet hebben voor je begint.

Wat vaak vergeten wordt , is, dat er onderin het kachelhuis een afvoerslangetje zit. Dit moet je zeker vervangen ( onderdeelnummer  661063 ) .Het slangetje  heeft een dubbele rand. Je moet het monteren als de helften van het kachelhuis gescheiden zijn.Anders kun je het niet plaatsen . Het wordt geklemd met een plastic onderdeeltje,dat hopelijk nog aanwezig is . Het is ,dacht ik,niet meer te koop. Raak het dus ook niet kwijt.

Bestel ook de rubbers voor de afdichting tegen het schutbord .Tevens is het handig om ook meteen de kachelslangen te vervangen.Haal de oude kachelslangen voorzichtig los ( eventueel in de lengte afsnijden ) opdat de  gesoldeerde pijpjes van de kachelradiateur niet loskomen.

De kachelhelften moeten -zeker aan de onderkant- met kit tegen elkaar worden gezet. Dit om lekkage in de auto te voorkomen.

Het koelsysteem moet ontlucht worden .Jouw Amazon is van 69 en heeft dus een gesloten koelsysteem. Neem het expansie vat ,dat op de zijkant van de radiateur zit los van de radiateur.Slangetje laten zitten en hang het vat op met  een stuk ijzerdraad  aan de motorkap .Draai dan de dop van de radiateur en vul het vat met koelvloeistof. Laat de motor stationair lopen en vul steeds bij. Als het klaar is,bevestig  je het expansievat weer aan de radiateur. Let op ,dat het vat goed vast zit,want als het losraakt komt het in aanraking met de koelfan en dan gaat er mogelijk heel wat stuk.Ik gebruik meestal nog een tight rip om het vat goed vast te zetten.

Let goed op ,waar de voeler van de kachelkraan tussen de beide helften van het kachelhuis zit en monteer de voeler terug op dezelfde plaats .Die voeler mag niet de bedieningsklep raken. Dus beweeg als de voeler op zijn plaats zit even de klep heen en weer.

Wanneer je de de hele kachelunit weer in de auto op zijn plaats zet ,let dan vooral HEEL GOED op ,dat het kleine slangetje 661063 in het gat in de tunnelbak steekt. Want als je dat niet doet en het blijkt later klem te zitten,kun je de hele kachel weer uit de auto halen.En dan staat het huilen je waarschijnlijk nader dan het lachen.

Ik hoop ,dat ik je met mijn raad niet heb ontmoedigd . Ik heb slechts geprobeerd je voor een aantal valkuilen te waarschuwen.

vriendelijke groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2021 14:49 #196571 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kachel reviseren
Even een aanvulling. Het plastic onderdeeltje om slangetje 661063 te monteren is tegenwoordig wel weer te koop .Het onderdeelnummer hiervan is 6610631.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2021 19:18 - 14-11-2021 19:41 #196572 door Tom Giesbers
Beantwoord door Tom Giesbers in topic Kachel reviseren
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ben niet ontmoedigd, fijn dat ik nu weet wat ik kan verwachten. 

Weten jullie misschien welke kit ik het beste kan gebruiken voor het afdichten van de 2 kachel helften? En welke kit/lijm voor het vastmaken van het schuim op de kleppen?
Ik zag dat anderen bijvoorbeeld 3M black super weatherstrip and gasket adhesive, gebruiken maar dit is in Nederland moeilijk te krijgen geloof ik.



 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.