vervangen van een kacheradiator in mijn 244 uit 1977

Lees meer
10-08-2020 22:58 - 10-08-2020 23:11 #189671 door Daan Mulder
De kachelradiator van mijn 244 uit 1977 heeft het begeven. De koelvloeistof zag ik bij de versnellingsbak onder de auto uit stromen. Ik ben inmiddels begonnen met de klus en heb voor een groot deel al het dashboard leeg gemaakt om de kachelunit er zodadelijk makkelijk onder uit te halen. Voor de montage foto's gemaakt en labels op stekkers geplakt. Echter, ik heb wel een paar vragen.
Hoe krijg de verwarmingskabels los van de unit? Ze lijken vast te zitten met witte knoppen( zie bijlage)
Heb ik het dashboard voldoende vrij gemaakt om de kachelunit te kunnen verwijderen?( zie bijlage)
Is er een slimmigheid of truc om de kachelunit zonder veel gedoe te verwijderen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
11-08-2020 11:45 - 11-08-2020 12:01 #189676 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic vervangen van een kacheradiator in mijn 244 uit 1977
Hoi Daan:

De kachelunit verwijderen uit een 240 is een behoorlijk arbeidsintensieve klus maar noodzakelijk om de ventilatormotor (komt vaak voor) of de kachelradiator ( nog nooit meegemaakt) te vervangen. De unit is deelbaar en je schrikt wat voor vuil zich daarin verzamelt.

Meestal lekt de kachelkraan, maar bij jou kennelijk de radiator. De unit kan naar rechts worden uitgenomen en je komt vanzelf alle punten tegen waar de unit mee gemonteerd zit. Zelf neem ik ook altijd de regelunit mee uit om te voorkomen dat die witte klemmetjes waarmee de kabels vastzitten afbreken.

Als de unit eruit is kan je het huis delen door alle metalen klemmetjes te verwijderen en het huis te delen. Kijk goed of je ventilatormotor nog goed is en smeer de lagertjes. Let bij het monteren van de kachel op het slangetje aan de onderkant, anders lekt regenwater in de auto en dat is niet echt de bedoeling.

Zelf vind ik het een vervelende klus maar is goed zelf te doen.

Als je vragen hebt mag je mij altijd bellen want deze klus heb ik vroeger regelmatig gedaan.

Veel succes, gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 18:19 #189681 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic vervangen van een kacheradiator in mijn 244 uit 1977
Hoi Cor, bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag en morgen geen tijd om verder te gaan maar zal zeker van je aanbod gebruik maken mocht dat nodig zijn.
Heb ik aan de rechterkant voldoende vrijgemaakt om de kachel eruit te halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-08-2020 11:22 - 12-08-2020 11:25 #189685 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic vervangen van een kacheradiator in mijn 244 uit 1977
Hallo Daan, als ik de fotoos bekijk ben je al aardig op weg, maar wellicht ten overvloede:

dashboardkastje verwijderen, bedieningsconsole los maken, kachelwaterslangen losmaken, fanbedrading losmaken en dan nog links en rechts alle kachelluchtslangen losmaken en rechts verwijderen, metalen beugels links en rechts boven en onder verwijderen, dan kan het kachelhuis naar rechts worden uitgenomen. Let ook goed op de kachelkraan of die geen sporen van lekkage heeft en denk aan het afwateringsslangetje aan de onderkant van het kachelhuis.

Kachelhuis scheiden, repareren cq vervangen wat kapot is en zoals het dan zo mooi in de boeken staat, monteren in omgekeerde volgorde. En dat allemaal op de knietjes naast de 240!

Veel sleutelplezier!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2020 18:22 - 14-08-2020 18:57 #189704 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic vervangen van een kacheradiator in mijn 244 uit 1977
Kachel is uit de auto. Slangen zaten goed vast. Verder ging het allemaal wel. Nu de kachel openen en de radiator vervangen.
Zal ik voor alle zekerheid ook maar de kachelmotor en de kachelkraan vervangen? De Volvo is van 1977.
Ik vraag me af of de kachelkraan sporen van lekkage heeft? Zie foto
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.