kachelmotor 144 probleem

Lees meer
09-02-2018 22:24 #175072 door Hendrik Teerink
kachelmotor 144 probleem is gemaakt door Hendrik Teerink
De kachelmotor van mijn 144 uit 1972 vertoont al een tijdje kuren. Als ik hem aanzet maakt hij het geluid van een claxon van een auto van voor de oorlog. Na een paar keer aan en uit zetten doet het opeens goed.
Nou is het vreemde (en vervelende) dat hij hier meer last van heeft als het koud weer is, en je hem nodig hebt! Als het vriest, wil hij soms helemaal niks meer doen.

Zouden het versleten koolborstels kunnen zijn?

Het liefste vervang ik hem voor een nieuwe. Ik zie bij de volvo onderdelen shops dat enkel motorjes van >73 te krijgen zijn.
Maar lees ook dat die passend te maken zijn voor oudere types. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil ook wel proberen hem zelf te reviseren, maar vraag me af hoe je hem uit elkaar krijgt. Ik heb namelijk een reservemotortje waarbij het veertje tussen de koolborstels gebroken is. Misschien krijgt ik die aan de praat.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
10-02-2018 11:31 #175079 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic kachelmotor 144 probleem
Een motor/ fan van na 1973 passen niet in de behuizing van een kachel unit van voor 1974. Wat ook een probleem kan zijn is dat er takjes/bladeren in de kachel unit gekomen zijn die soms wel en soms niet de fan raken. Zelf ook een keer gehad, unit eruit en open maken dan weet je het zeker.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2018 13:18 #175082 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic kachelmotor 144 probleem
En soms komt het uiteinde van de voelerbuis van de thermostaat te ver in het huis en raakt de ventilator...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-02-2018 18:25 #175088 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic kachelmotor 144 probleem
De fanmotoren van het nieuwe en oude type kachel zijn WEL uitwisselbaar, zelfs die van een 240 zonder airco zijn te gebruiken. Wel een heel gedoe met de bevestigings rubbertjes maar als het mij lukt, zal het jullie zeker lukken.

Voor je weet wat het manco is, zul je de kachtel eerst even moeten verwijderen; vaak zitter er inderdaad blaadjes en /of takjes tussen de fanbladen. Al met al vind ik het een leuke klus om te doen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2018 19:04 #175090 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic kachelmotor 144 probleem
Ha, ha, ik niet, het is alsof Volvo een kachel had en er een auto omheen gebouwd heeft...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2018 19:27 - 10-02-2018 21:00 #175091 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic kachelmotor 144 probleem
Oh gelukkig, dan zal het mij ook wel lukken met een nieuwe motor.
Ik heb vandaag trouwens het reservemotortje ook aan de praat gekregen door de koolborstels met een veertje van een balpen aan elkaar te klemmen. Klein druppeltje olie op de lagertjes deed wonderen. Die lagerbusjes zitten trouwens in een vilten omhulsel dat waarschijnlijk voor de olie is bedoeld.

De fan van de as krijgen ging niet helemaal goed. Hij brak... maar ik heb hem gerepareerd met polymax. De truc om hem eraf te krijgen is met een dikke schroevendraaier voorzichtig te wrikken van onderaf tussen het huis en de onderkant van de fan. Niet door de fan op een bankschroef te laten rusten en het asje naar beneden slaan met een drevel en hamer...

Ik ga dus een nieuw veertje en nieuwe koolborstels kopen en het motortje verwisselen met die er nu in zit.
Tenzij het gewoon een takje of zo is, wat de fan belemmert.

Op turbobricks trouwens een link gevonden naar een bedrijf dat rubbers maakt die te gebruiken zijn voor de afdichting met de carrosserie. Ik zal een setje van 5 bestellen. Er zijn vast wel meer mensen in geinteresseerd!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2020 15:24 - 21-09-2020 20:22 #190138 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic kachelmotor 144 probleem
Eindelijk na twee jaar eens begonnen met de kachel verwijderen.... nu doet de ventilator helemaal niks meer behalve een vreselijk piepend geluid maken.
Ben nu al 4uur bezig geweest, wat een werk zeg! Bij sommige schroefjes kom je nauwelijks bij!
Kachel zit los maar amper beweging in te krijgen.

Moet ik zwarte plastic bak eronder (waar de kachelkleppen inzitten) ook eerst verwijderen?
Daaronder zitten ook nog luchtgangen richting achterbank lijkt het.

De klepbediening zit met van die embleem klemmetjes vast, kapot knippen lijkt mij de beste manier?
Als het plastic breekt ben ik verder van huis.

Ik ga toch maar een nieuwe 144 ventilator kopen, als die er zijn. Want deze klus is niet echt simpel...
Bedankt alvast voor jullie tips!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2020 16:37 #190140 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kachelmotor 144 probleem
Ja, je kunt de kachel eruit halen door allen het onderste gedeelte te laten zitten, daar zijn de aansluitingen van de koelkanalen en scheelt heel veel werk, de 4 clipjes los maken.
Het is handig om ook de kachelkabelbediening los te maken dan heb je meer ruimte.
Op de bovenkant van de kachel bevindt zich een rubber, die wordt niet meer gemaakt en zal je een creatieve oplossing voor moeten bedenken want die is de oorzaak dat de motor door vocht en vuil slecht wordt, piept en er mee kapt.
De ventilator zelf is niet nieuw meer te krijgen, ik heb nog een nieuwe van de 244 liggen die past, mag je voor 75 euro hebben (nieuwprijs 99 euro)
Dan graag een mail aan ed@sbka.nl

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2020 21:58 #190160 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic kachelmotor 144 probleem
Ga het proberen Ed! Ik zag die klemmetjes zitten aan het plastic onderstuk. Voor zover ik het nu kon zien lijkt het rubber bovenop nog heel, is het niet gewoon her te gebruiken?
Ik heb een nieuwe 240 ventilator maar die is veel te groot, de behuizing, waar die op moet, aanpassen vergt volgens mij wel wat creativiteit maar het schijnt te kunnen, dus moet ik dat maar proberen.

Ik heb nog een werkende originele motor zonder fan. Ik zou de huidige fan over kunnen zetten en deze motor gebruiken.

Eerst het ding eruit zien te krijgen maar:) :cheer: :)

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2020 23:28 #190163 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kachelmotor 144 probleem
Natuurlijk kan je dat rubber her-gebruiken als het nog goed is, kijk de motor goed na met name of er geen vuil in zit en de koolborsteltjes nog voldoende zijn.
Die ik heb liggen van de vroege 240 heeft dezelfde afmeting...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.