Kachelkraan volvo 164 lekt

Lees meer
21-10-2016 23:17 #164381 door Frederik van Beek
Kachelkraan volvo 164 lekt is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Sinds vorige week ben ik de gelukkige eigenaar van een volvo 164 uit 1970. Toen ik de auto kocht bleef het kachelkraantje hangen op de warme stand. Nu had ik dit weer gangbaar gemaakt, maar nu lekt hij als ik de kachel dicht zet (op de koude stand).

Ik verbaasde me hoe duur een nieuw kraantje was en las hier op het forum dat je de kachelkraan kon reviseren door een nieuwe seal in de kachelkraan te monteren. Nu kan hier alleen op het forum de kachelkraan reparatieseal van een Ama/1800/544/210 vinden.
www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/17...gory_pathway-2427185

Weet iemand of deze seal ook op de kachelkraan van een volvo 164 uit 1970 past? Of kijk ik niet goed op de op site?

En als ik het kachelkraantje demonteer moet ik dan het koelwater eraf laten?

mvg, Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2016 09:54 #165026 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Ik weet het niet zeker,maar ik denk,dat het verschil in de kranen uitsluitend zit in de stand van de pijpjes waar de slangen aan bevestigd worden.In dat geval zou het revisiesetje ook voor de 164 geschikt zijn.Mogelijk ,dat men dat op het onderdelen magazijn kan vertellen of dat een andere forumbezoeker dit weet. Bedenk wel,dat het niet zo eenvoudig is om een kachelkraan te reviseren.De revisiesetjes worden pas sinds kort gefabriceerd.De kachelkraan is oorspronkelijk eigenlijk zo gemaakt ,dat deze niet uit elkaar gehaald en gereviseerd kan worden.Het hangt dan ook een beetje van de staat van kraan af of de operatie succesvol zal verlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2016 10:58 #165028 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
En inderdaad, bij demontage eerst koelvloeistof aftappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2016 12:12 - 20-11-2016 22:08 #165033 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Die kachelkraan is lastig te reviseren, zoals Niek al opmerkt.
De verbindingen zijn gestanced, om het nieuwe rubbertje erin te krijgen moet je deze open buigen en weer terug op spanning zien te brengen. Dit is vaak niet goed mogelijk.
Wellicht is het beter om een nieuwe te gebruiken.

Het is een @#$%^& klus, om de kachelkraan en sensor bij de 164 te verwisselen.
Als hij dan snel weer lekt, sla je jezelf voor het hoofd.

De beste optie is om koelwater af te tappen en de kachel er met de kraan helemaal uit te halen, op de werkbank de nieuwe sensordraad en kachelkraan te monteren.
Hiertoe moeten alle bedieningskabels los, zekeringen kastje los, de koelslangen die door het schutbord naar voren lopen losgemaakt, de uitgaande luchtslangen ( 4x) en twee boutjes waarmee de kachel vast zit los gemaakt.

Vervolgens de clips verwijderen waarmee de bovenste kacheldelen aan elkaar zitten verwijderen, dan kijk je op de radiator en zie je de sensordraad.

Kijk goed hoe de sensordraad loopt en waar de tip - is een voeler - is geplaatst.
Er zit vloeistof in het koperen leidingkje, wees voorzichtig met het buigen, op maat maken en monteren ervan.

Vervolgens in omgekeerde volgorde inelkaar zetten en terug plaatsen
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 22:39 - 13-03-2017 22:41 #167356 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Het is al even geleden, maar ik was van plan om even te laten zien hoe ik het uiteindelijk heb opgelost. Het kopen van een nieuwe orginele kachelkraan vond ik te duur en het inbouwen van de sensordraad te veel werk. Heb uiteindelijk een kachelkraan kunnen kopen op ebay wat een fractie van de orgine kost. Ergens op dit forum is die al eerder gebruikt. Op de foto's is te zien hoe ik hem heb geplaatst. Heb gekozen voor het orgine gad en op deze manier heb ik de orginele kabel kunnen gebruiken. Alleen voor de slangen van het koelwater heb ik een paar kleine aanpassingen gemaakt.





En het werkt heel goed en zonder lekkages!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 12:48 #167371 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Supergoed!

Mss een linkje naar waar je die kraan vandaan hebt? Dit zit er bij mij ook aan te komen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 22:43 - 14-03-2017 22:45 #167387 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Geen eBay APP ID en/of Cert ID gedefinieerd in Kunena-configuratieHey Roland dit is de link voor de kachelkraan die ik heb gekocht: En bij mij was het pakketje al binnen in minder dan een week, dus zeer te vreden.

Alleen voor het bevestigen ervan had ik een paar knietjes gekocht om de koelwaterslangen naar de uiteinden van de kachelkraan te kunnen leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2017 15:46 #167394 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 11:29 #169057 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Heel mooi, ik heb er ook een besteld, bedankt voor de tip en de uitleg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 16:08 #169060 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Kachelkraan volvo 164 lekt
Leuk gedaan.

dit is hetzelfde principe als de alternatieve vervangingsset in de diverse webshops voor de amazon.
voor een 140/164/240 enz werkt dit natuurlijk ook.
een vergelijkbare en bruikbare kraan is ook de vw golf 1 , caddy en transporter 4 , voor diegene die op zoek is naar een vervanger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.