- Berichten: 72
Kachelkraan volvo 164 lekt
- Frederik van Beek
- Offline
- Senior lid
Sinds vorige week ben ik de gelukkige eigenaar van een volvo 164 uit 1970. Toen ik de auto kocht bleef het kachelkraantje hangen op de warme stand. Nu had ik dit weer gangbaar gemaakt, maar nu lekt hij als ik de kachel dicht zet (op de koude stand).
Ik verbaasde me hoe duur een nieuw kraantje was en las hier op het forum dat je de kachelkraan kon reviseren door een nieuwe seal in de kachelkraan te monteren. Nu kan hier alleen op het forum de kachelkraan reparatieseal van een Ama/1800/544/210 vinden.
www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/17...gory_pathway-2427185
Weet iemand of deze seal ook op de kachelkraan van een volvo 164 uit 1970 past? Of kijk ik niet goed op de op site?
En als ik het kachelkraantje demonteer moet ik dan het koelwater eraf laten?
mvg, Frederik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
De verbindingen zijn gestanced, om het nieuwe rubbertje erin te krijgen moet je deze open buigen en weer terug op spanning zien te brengen. Dit is vaak niet goed mogelijk.
Wellicht is het beter om een nieuwe te gebruiken.
Het is een @#$%^& klus, om de kachelkraan en sensor bij de 164 te verwisselen.
Als hij dan snel weer lekt, sla je jezelf voor het hoofd.
De beste optie is om koelwater af te tappen en de kachel er met de kraan helemaal uit te halen, op de werkbank de nieuwe sensordraad en kachelkraan te monteren.
Hiertoe moeten alle bedieningskabels los, zekeringen kastje los, de koelslangen die door het schutbord naar voren lopen losgemaakt, de uitgaande luchtslangen ( 4x) en twee boutjes waarmee de kachel vast zit los gemaakt.
Vervolgens de clips verwijderen waarmee de bovenste kacheldelen aan elkaar zitten verwijderen, dan kijk je op de radiator en zie je de sensordraad.
Kijk goed hoe de sensordraad loopt en waar de tip - is een voeler - is geplaatst.
Er zit vloeistof in het koperen leidingkje, wees voorzichtig met het buigen, op maat maken en monteren ervan.
Vervolgens in omgekeerde volgorde inelkaar zetten en terug plaatsen
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frederik van Beek
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
En het werkt heel goed en zonder lekkages!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Mss een linkje naar waar je die kraan vandaan hebt? Dit zit er bij mij ook aan te komen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frederik van Beek
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
Alleen voor het bevestigen ervan had ik een paar knietjes gekocht om de koelwaterslangen naar de uiteinden van de kachelkraan te kunnen leiden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bob Mesman
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
dit is hetzelfde principe als de alternatieve vervangingsset in de diverse webshops voor de amazon.
voor een 140/164/240 enz werkt dit natuurlijk ook.
een vergelijkbare en bruikbare kraan is ook de vw golf 1 , caddy en transporter 4 , voor diegene die op zoek is naar een vervanger.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.