Kachelmotor + schakelaar

Lees meer
26-08-2015 12:35 #153661 door M. te Dorsthorst
Kachelmotor + schakelaar is gemaakt door M. te Dorsthorst
Ook in de 145 werkt de kachelmotor niet fatsoenlijk.
Belangrijk om te weten is is een model MET airco.
Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Zekering met corrosie: opgeschuurd en vernieuwd
Spanning op de stekker van de schakelaar is aanwezig.
Schakelaar gecontroleerd met een lampje en werkt, in verschillende standen spanning op verschillende pootjes.
Alleen het pootje met het lampje voor de verschillende standen is een andere dan waar de spanning op komt.
De schakelaar bypassen met een draad heeft geen effect.

Kachelmotor: door het plastic heen, draait erg soepel en zonder weerstand (vreemd)
Uit het kachelhuis komen 4 draden die allen naar de schakelaar lopen (vreemd, haynes zegt 3 met 1 massadraad)
De draden blijken een andere kleur te hebben dan in het haynes manual staat. (zou ooit vervangen kunnen zijn)
als ik spanning zet op 1 van de draden komt er op de andere draden ook spanning te staan.
ook als ik de zwarte (massa?) draad met de massa verbind.
De blauwe draad is afgetakt naar een rode (ziet er netjes uit maar niet origineel) deze rode draad loopt onderlangs het kachelhuis weer in waar ook een massadraad naar buiten loopt.

Allemaal weer vrij bijzonder aangelegd dus...
Heeft iemand suggesties voordat ik de kachelmotor werkelijk moet demonteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2015 17:24 #154553 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Kachelmotor + schakelaar
Vandaag toch maar begonnen met het demonteren van het motortje.
Ging niet heel gemakkelijk maar het is gelukt.
Asjes gesmeerd en motortje draait als een tierelier.

Na testen bleek de schakelaar toch defect/verkeerd (de motor blijft draaien in de 0 stand) EN de radio uit te vallen bij het aanzetten van de kachelmotor,
net als de alarmlichten.
(op beide zit de radio aangesloten/gezekerd)

Na veel pielen en zoeken kreeg ik het niet gevonden. Nieuwe draden getrokken en alles goed aangesloten. Alle massa's gecontroleerd.
Maar nog steeds uitval.

Uiteindelijk tamelijk gefrustreerd..... bleek de accu leeg te zijn.
Gisteren ook al een behoorlijke tijd met de achterklep open aan het sleutelen geweest en vandaag weer. Blijkbaar toch te lang en veel geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2015 03:18 #154576 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kachelmotor + schakelaar
Klinkt als kortsluiting in de electromotor, het motortje is bij het VKO te koop dacht voor 52 euro, aangezien het een hele toer is om die kachel uit te bouwen is mijn advies om een nieuwe in te bouwen.
Je hebt waarschijnlijk al het nieuwe dashboard van het 72 type en daar komen idd vier draden uit, je hebt dus het bedradingschema nodig van 72+

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.