Aanjager -> Amp lampje brand

Lees meer
31-08-2014 17:31 #143063 door Zon
Aanjager -> Amp lampje brand is gemaakt door Zon
Het AMP lampje gaat branden als ik de aanjager aanzet.

Is dit normaal?
Is het een grote stroomverbruiker?!

Ik heb de fan er al uitgehaald en het asje gesmeerd.
Maar dit heeft helaas niet geholpen...

Ook raar: het AMP lampje schijnt soms flauwtjes --> als ik de aanjager aan en dan weer uit doe, gaat het AMP lampje echt uit?! Aarde probleem?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 17:37 #143066 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Ik vermoed een aardeprobleem. Aarde draad nalopen en eventueel met een tweede draad nieuwe aarde maken en kijken wat er dan gebeurt.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 17:44 #143070 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Het is normaal dat het AMP lampje een beetje oplicht als je de aanjager aanzet , zowel bij een Amazon als bij een Kattenrug. Als je vervolgens je richtingaanwijzer aanzet zul je zien dat het AMP lampje ook een beetje op het ritme van de richtingaanwijzers zal meeknipperen.
Is normaal voor dit type Volvo's (zolang het maar lichtjes opgloeien is en niet voluit branden).
Dit probleem heeft niet mat je accu, dynamo of spanningsregelaar te maken.
Het probleem zit hem in het ontwerp van de bekabeling zoals Volvo dit toentertijd (niet al te slim) ontworpen heeft. In totaal zitten er (even uit min hoofd) 14 overgangscontacten in die alle maal een beetje spanningsverlies geven.
Ik rijdt al meer als 25 jaar rond met een AMP lampje dat zo nu en dan oplicht maar heb nog nooit een lege accu gehad.
Wat wel eens wil helpen is de verdachte contacten "verbeteren". o.a. het doorsolderen van de zekeringhouder. Kijk ook even of er geen gecorrodeerde stekkers in je elektrische systeem zitten.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 19:19 #143075 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Aanjager -> Amp lampje brand

"Zon" schreef:
Het AMP lampje gaat branden als ik de aanjager aanzet.

Bij wie niet?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 19:53 #143078 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Wow, bedankt voor de snelle reactie allemaal!

Het is dus niet zo raar dat ie gaat branden :roll:
Wel denk ik het meer is dan bij anderen: ik zal eens naar de aarde en connecties kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
02-09-2014 10:23 #143136 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Aanjager -> Amp lampje brand
En zet dan nog eens je ruitenwissers aan.......
Zoals Han het zegt is het een normaal verschijnsel bij de Amazon en zit het "knullig" in het E-schema.
Wat er volgens mij gebeurt is dat de weg via het Amp-lampje naar aarde de weg van de minste weerstand is. Als je bij de grote verbruikers (aanjager en ruitenwissers) een betere aarde zou maken, zou dit verschil moeten maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2014 11:23 - 02-09-2014 17:53 #143138 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Een aantal van de voorgaande reacties wordt gerefereerd naar een slechte aarde als oorzaak van dit fenomeen.
HELAAS: dit is een van de weinige storingen waarin een slechte aarde juist geen rol speelt......
(ja, ik weet het dat veel ander vage storingen juist wel toe te schrijven zijn aan een slechte aarde)

Voor de fijnproevers onder ons die het naadje van de kous willen weten. Kijk maar eens naar slides 17 t/m 22
www.oto-oirschot.nl/Best/Electriciteit.pdf
Op de laatste slide kun je ook haarfijn zien welke overgangcontacten een rol spelen in dit verhaal.

PS: heb deze presentatie toentertijd gebaseerd op een Amazon; Kattenrug is elektrische gezien nagenoeg identiek. Voor de overige Volvo modellen weet ik het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2014 17:22 #143144 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Aanjager -> Amp lampje brand

"Han Misdom" schreef:
Een aantal van de voorgaande reacties wordt gerefereerd naar een slechte aarde als oorzaak van dit fenomeen.
HELAAS: dit is een van de weinige storingen waarin een slechte aarde juist geen rol speelt......
(ja, ik weet het dat veel ander vage storingen juist wel toe te schrijven zijn aan een slechte aarde)

Voor de fijnproevers onder ons die het naadje van de kous willen weten. Kijk maar eens naar slides 17 t/m 22
www.oto-oirschot.nl/Best/Ontsteking.pdf
Op de laatste slide kun je ook haarfijn zien welke overgangcontacten een rol spelen in dit verhaal.

PS: heb deze presentatie toentertijd gebaseerd op een Amazon; Kattenrug is elektrische gezien nagenoeg identiek. Voor de overige Volvo modellen weet ik het niet.


Hoi Han, volgens mij heb je de verkeerde link toegevoegd, deze gaat over ontsteking en niet over overgangscontacten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2014 17:52 #143146 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Hoi Erik, scherp opgemerkt. Bij deze de juiste link

www.oto-oirschot.nl/Best/Electriciteit.pdf


Is inmiddels ook aangepast in het oorspronkelijke bericht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
05-09-2014 09:20 #143227 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Aanjager -> Amp lampje brand
Ik had ooit wel eens wat gehoord over het stroompje door het laadstroomlampje, maar na de presentatie van Han is het (zelfs zonder het bijbehorende verhaal) mij wel aardig duidelijk.
Sowieso een top-presentatie, waar ik zelf voor het werk wel wat aanknopingspunten in zie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.