vacuum besturing kachel 164

Lees meer
31-08-2014 16:44 #143060 door Jasper Stoop
vacuum besturing kachel 164 is gemaakt door Jasper Stoop
Hoi allemaal,

Ik heb een 164E '74 gekocht en de kachel was hier niet aangesloten (koelwater doorgelust) nu begrijp ik dat de kachel bediening op vacuum werkt maar ik heb geen flauw idee waar hij die vacuum vandaan moet halen en vermoed dat er iets mist er hangt namelijk wel een losse vacuum slang r-onder het dashboard. Ik had iets gelezen over vacuumbollen? maar kan nergens afbeeldingen vinden.
De kraan zou een vacuum gestuurde kraan moeten zijn maar is hier mechanisch met een kabel (vermoedelijk vervangen).
Ik kan op het internet nergens iets vinden hoe dit nu precies in elkaar steekt.
Wie kan me hier iets meer over vertellen?
Alvast bedankt!

mvg,
Jasper








Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 17:41 #143069 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic vacuum besturing kachel 164
Prachtig systeem, drukknopjes voor de verschillende inblaas ventielen. Vacuum is een groot woord, het systeem werkt op onderdruk dat uit het inlaatspruitstuk gehaald wordt. Dat wordt 'opgeslagen' in een tank. Daar kan je ook gewoon een fles voor nemen, als hij maar niet kan indeuken. Vandaar gaat een slang naar de knoppen in het dashboard. Ik had vroeger een Amerikaanse '73 144 met originele airco. Die kachelunit met knoppen en slangetjes heb ik nog. Bijna alles werkte. De thermostaat-draaiknop was een ramp, die lekte blijkbaar teveel onderdruk. Die heb ik dus vervangen voor een kabelversie. Verder was alleen één ventiel lek, waardoor na een minuut of 10 met constante snelheid rijden de onderdruk weggelekt was en de klep sloot. Uiteraard die recht vóór het stuur! :x
Kijk ff in de documentatie voor meer informatie.


groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2014 19:44 #143076 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic vacuum besturing kachel 164
Bedankt voor je reactie Rob, het is nu een stuk duidelijker voor me. Ik heb inderdaad die vacuumtank niet en dat ding erboven getekend heb ik ook niet maar daar kan ik waarschijnlijk wel aankomen. Ik heb nog wel een vacuumkraan liggen maar vraag me nu af of ik niet meteen beter zo'n vervangende kraan erop kan zetten, de knop met kabelmechanisme zit er tenslotte al.
Alleen heb ik op het inlaatspruitstuk geen extra aansluiting zien zitten voor een vacuumslang, of kan ik het aftakken van de rembekrachtiging? hoe is dit oorspronkelijk aangesloten?

Bedankt alvast :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2014 20:04 #143121 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic vacuum besturing kachel 164
Gelukkig heb ik bij Willem in Nij-Beets nog een vacuumreservoir gevonden en een goede kachelkraan. Gezien ik 1 ontbrekend vacuumpijpje op mijn spruitstuk heb (hoe dat nu weer kan?) heb ik de slang met een t-stuk op de rembekrachtiger aangesloten. Alles werkt weer perfect Ik vind het een geweldig mooi systeem met die knoppen, super! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.