foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
01-05-2014 13:20 #140185 door Arnold de Groot
Hallo, ik ben (eindelijk) van plan om mijn kachelkraan te monteren in mijn 1800E. Er zit momenteel een kunststof alternatief in (ronde kamer met handle). Ik wil graag weten hoe de bedieningskabel bij de originele aan de handle vast gemaakt is. Heeft iemand een foto?

kachelkraan 1800E is verdwenen

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2014 13:33 #140240 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Als je in het onderdelenboek van de E/ES kijkt op groep 9 blz 1-2, dan zie je precies welke slangen en kabels welke er zijn en hoe ze lopen.
Dan kun je gelijk de onderdeelnummers van de slangen én de kachelklep noteren.
Het is verstandig deze voorgebogen slangen te gebruiken en geen rechte slang te 'buigen' dan gaan ze knikken en dat geeft slechte circulatie.
De kachelklep zelf heeft een voeler voor in het kleine radiatortje van de kachel....deze moet wel eruit en open om de tip van de voeler hier goed tegen aan te leggen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2014 15:20 #140253 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan

"Ed van der Zee" schreef:

De kachelklep zelf heeft een voeler voor in het kleine radiatortje van de kachel....deze moet wel eruit en open om de tip van de voeler hier goed tegen aan te leggen.


Even een kleine off-topic:
Nooit begrepen waar dat voelertje voor is.. Het kan toch niet zelf de klep sluiten ofzo?
Waar dient dat voelertje voor?

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2014 17:47 #140270 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
De voeler ligt met de gesoldeerde punt in de kachelradiator, tussen de lamellen.
Hij voelt de temperatuur, en die wordt gelinkt aan het koelwater wat door de kachelkraan loopt.
Het resultaat is dat de kachel temperatuur niet overmatig fluctueert, hij tempert de temperatuur wisseling.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2014 18:44 #140271 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Het dichtgesoldeerde capillair zorgt dus voor een thermostatische werking van de kachelkraan. Als het goed is. Niet beschadigen dus!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
05-05-2014 21:27 #140277 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Klopt allemaal, maar daar kan ik niet vinden hoe de bedieningskabel van de kachelkraan aan deze kraan is bevestigd. Op dit moment zit hij door een soort oogje in de ' goedkope' klep. Op de originele kachelkraan zit een handle met een pen die uitsteekt. Ik weet niet hoe de originele connectie tussen kraan en bedieningskabel er uit ziet. Vandaar het verzoek om een foto.
Ik heb alle onderdelen.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
06-05-2014 18:34 #140288 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Ik heb een foto gevonden van de bedieningskabels, er zit een oog of krul aan het einde. Die kun je om de pen van de kachelkraan schuiven. Bij mij is die krul eruit gehaald en door het oog van de bedieningshandlel gestoken. Ik moet dus opnieuw een krul aan het einde maken.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2014 15:15 #140320 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Je kunt je soms rot zoeken naar details.....mooi dat je eruit bent!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
04-07-2014 11:23 #141777 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic foto van bevestiging bedieningskabel aan kachelkraan
Een aantal weken verder, de kachelkraan zit er in en werkt. Dicht is koude lucht (nou ja koud bij dit weer) en open is warm.
De voeler terug plaatsen was even werk, de oude afgeknipte zat nog in de kachel, mooi voorbeeld. Ik heb het hele huis er uit gehaald en alles schoongemaakt, ontroest en in de verf gezet. Geen erge corrosie maar na 44 jaar begon het wel op verschillende plaatsen te roesten. Nieuwe pakkingen bij de VKO gekocht en alles weer gemonteerd. De kachelkraan is van een Amazone, had ik nog tweede hands liggen. Deze past ook, ik snap eigenlijk niet goed waarom Volvo een speciale voor de 1800 heeft ontworpen.
Weer een punt van de lijst af. Nog bedankt voor alle adviezen.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.