kachel motor 144 72 doet niks

Lees meer
06-04-2014 12:27 #139431 door Stef Ekkes (GAST)
kachel motor 144 72 doet niks is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Beste leden,

Mijn kachel doet het al een tijdje niet meer maar zag er tegenop om de kachel motor te demonteren. Leek me een tijdrovende klus. Van de week moest ik naar de APK. En was eigenlijk vergeten dat hij het niet meer deed. De keurmeester zou hem wel na de keuring voor me buiten zetten. En bij het uitstappen checkte hij toch nog even de kachel. Afkeur...

Gisteren heb ik dus eindelijk de kachel motor uitgebouwd. En het viel erg mee om hem eruit te krijgen. Het is geen haast klus en heb heel wat foto's gemaakt van alle draadjes. Zodat als er een draadje los zou gaan van de zekeringen kast ik deze weer makkelijk kon aansluiten.

Nu ik de kachel motor er eindelijk uit heb is natuurlijk de vraag wat het beste is. Ik zal eerst even vertellen hoe de kachel aan zijn einde is gekomen. Het was een paar keer gebeurd dat na een aantal minuten rijden de kachel motor uitviel en dat er een vieze lucht uit de kachel kwam. En op een bepaald moment deed hij niks meer. Heb gisteren na het uitbouwen van de motor de draadje op de accu gehouden. Hij slaat soms aan maar lijkt stroef te draaien. Koolborsteltjes zien er nog goed uit. Volgens mij ligt het niet aan de schakelaar. Doorgemeten en lijkt het nog te doen. Bedrading ziet er ook nog goed uit. Er zaten wel ontzettend veel blaadje tussen de motor en radiator. En uit de motor kwamen verbrande blaadjes. Hij piept ook als het motortje stopt maar ik had gelezen op het forum dat het aan de bussen kan liggen. Die kan je dan heet stoken en in dunne olie laten zakken. Zodat ze weer gaan smeren als de motor op temperatuur is. Het zou fijn zijn als ik het oude motortje weer aan de praat zou kunnen krijgen. Maar zag dat er nog nieuwe zijn te krijgen. Misschien weet iemand nog iets wat ik kan proberen. Ik heb ook de radiator en de koelvloeistof van de auto vervangen maar toen verder niet naar de kachel gekeken. Had ik die moeten ontluchten?

Nu ik de kachel motor er toch uit heb wat kan ik het beste nog meer vervangen? Het rubber tussen de kachel en de carrosserie is slecht dus die gaat er nieuw in.

Alvast bedankt,

Stef



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 19:00 #139480 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kachel motor 144 72 doet niks
Ja, die blaadjes is een groot probleem, er is zelf een kap die je op het rooster kunt zetten om de blaadjes te weren, maar dan moet je ook je ruitensproeiers verzeten.
Je kunt gereviseerde motortjes krijgen, maar ook zelf doen.
Heb een goed adres is Oosterbeek
Ik heb ook nog een goede liggen, kun je bij mij inruilen -dus oude inleveren - voor 75 euro.

Dan wil ik je ook helpen om hem erin te zetten.

Interesse ? Geef een PB

Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2014 12:18 #146214 door Edwin van der Sman
Beantwoord door Edwin van der Sman in topic kachel motor 144 72 doet niks
Goedendag
Dit is een project waar ik ook aan moet beginnen. Van de week (na een hoop gepiep en gekraak) is mijn kachelmotor er ook mee opgehouden. Lekker met dit weer…
Als ik in de Haynes kijk hebben ze het over het komplete systeem uitbouwen (en aftappen etc). Wat ik begrepen heb is dat je het dashboard in elk geval moet verwijderen (waar begin je?). Kun je er dan bij of moet je toch de hele kachelunit loshalen.

Tips zijn welkom!

Gr Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-12-2014 12:55 #146216 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic kachel motor 144 72 doet niks
Ik heb geen kachelmotortje voor je maar om aan de APK te voldoen kun je wel tijdelijk een ventilatortje monteren.


APK eisen.nl:
Kortom met een niet warm wordende kachel en een losse, werkende ventilator op het dashboard voldoet u aan de minimale APK eisen. Dat dit niet comfortabel en veilig is spreekt voor zich. Maar u ziet ook hier dat de APK minimale eisen zijn waar een voertuig aan moet voldoen maar dat deze niet technisch 100% hoeft te zijn om goed gekeurd te worden.

De keus is aan jou.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2014 14:29 #146217 door Edwin van der Sman
Beantwoord door Edwin van der Sman in topic kachel motor 144 72 doet niks
Bedankt voor je reactie Reinoud. APK is niet het punt, is van de zomer al gebeurd. Had inderdaad al ergens gelezen dat je met een losse ventilator de APK wel haalt.
Ik wil iets aan de orginele motor doen (vervangen, repareren, schoonmaken?) en vraag me af waar ik het beste kan beginnen. Dus als iemand plaatjes, tips etc heeft hoor ik het graag.

Gr Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2014 17:50 #146221 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kachel motor 144 72 doet niks
[*]Ik zal de procedure beschrijven bij de 140/164modellen tot '72, dus oude dashboard.
Eerst radiator onderste slang los en koelwater af laten lopen, dan de twee slangen loshalen, daar waar de twee door het schutbord komen links achter de motor.
Onderste plastic cover loshalen, twee schroeven bij zekeringen, schroefje en moertje bij handschoenenkastje en -voorzichtig- de clip bij de motorkapopener.
Deze breekt snel af !!
Schroef ook de zekeringhouder los.
Vervolgens de bedieningskabels van de kachel loshalen, je kunt kiezen: of bij de bedieningsrollen, of aan de kachel zelf.
Dan de steunen waar de kachel zelf mee aan het schutbord vastzit.
Vaak zit de km kabel in de weg en moet die ook los bij het dash.
Inmiddels heb je al aardig kramp in je nek en begin je te niessen van al het stof.....
Belangrijk is om de klep van de koelwater/warmte bediening los te maken, daar heb je de twee slangen van losgehaald, let op deze zit vast met een koperen spiraaltje -gevuld met vloeistof - aan de kachel en moet als één geheel uit de wagen worden genomen, mag niet knakken want dan is hij kapot.
Tenslotte licht hem uit het afvoertje, een rubber slangetje helemaal onderaan ( en vergeet deze niet terug te plaatsen...)
Inbouw is de omgekeerde volgorde.
Het rubber bovenop is niet meer verkrijgbaar en hier zul je iets anders voor moeten zoeken.
De motor schroef je er eenvoudig af.
De electromotor heeft een zelfsmerend asje, en je moet voorkomen dat rotzooi in de kachelradiator komt.
Zoals eerder genoemd heeft Volvo een mooie accessoire,een zwartplastic kap, die je over de kachelkraan achter de motorkap klemt en met een stukje gaas kun je deze helemaal afdichten, monteer dan wel de ruitensproeiers op de kap...
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2014 20:27 #146229 door Edwin van der Sman
Beantwoord door Edwin van der Sman in topic kachel motor 144 72 doet niks
Bedankt voor je reactie Ed.
Ik ga er eens even een nachtje over slapen hoe ik dit ga aanpakken. Ik had gehoopt dat de kachel zelf kon blijven zitten, maar helaas.
Gr Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2014 20:20 #146623 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic kachel motor 144 72 doet niks
Beste edwin,

Als je nog vragen heb dan kan ik je misschien ook nog helpen. Heb mijn kachel al twee keer er uit gehaald. En moet binnenkort weer. Eerste vervangende kachel maakte veel herrie. Tweede was een nieuwe die ik heb aangepast zodat hij in mijn 144 paste. Die deed het prima maar is er nu al weer mee gestopt. En omdat ik hem heb aangepast geen garantie.... Nu heb ik twee originele motoren die ik kan proberen. Die van mij moest wel door de apk en dat heb ik met een los kacheltje gedaan. Alleen duurde het even voordat ik een garage vond die hem met een losse kachel wou goed keuren. Eerste garage had zelfs gebeld met de rdw en die kreeg te horen dat het niet mocht. Nu nog even moed verzamelen om weer aan de gang te gaan. Ik heb de leidingen van de koelvloeistof niet los gehad. Is even pielen maar ging wel. Succes

Gr stef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.