Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug

  • Johan Dekker (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-02-2013 11:11 #123745 door Johan Dekker (GAST)
Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug is gemaakt door Johan Dekker (GAST)
Hallo,

Ik ben druk bezig met het kachelsysteem van mijn katterug.
Bij de aankoop was er geen originele kachelmotor gemonteerd.
Op de VKB heb ik een mooie kachelmotor op de kop getikt.
In de bijlage een foto van eenzelfde aanjager.
Maar hoe moet deze aangesloten? (3 aansluitingen)
Is er in deze aanjager een ingebouwde weestand aanwezig?
Er komen 2 draden vanaf het dashboard naar de kachtelmotor,
en 1 aansluiting zal een aardedraad moeten worden.
Maar moet er nog een losse kachelweestand tussen, of is dit niet nodig?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
gr.
Johan

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2013 12:28 #123748 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Er hoort een weerstand te zitten. Ik dacht dat de weerstand aan/in (afhankelijk van jaargang) de schakelaar zit.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2013 12:47 #123749 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Op de foto is te zien dat je motor drie aansluitingen heeft.
In dat geval is er eentje voor de massa en de twee anderen komen van je schakelaar af. De weerstand zit dan dus in de motor.
Zal vanavond mijn motorkap eens open trekken om te zien hoe het zit.

PS. van welk jaar is jouw auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Johan Dekker (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-02-2013 12:50 #123750 door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Bedankt voor de reactie.

Dus moet er waarschijnlijk toch een weerstand ertussen.
Ik kan helaas nergens een duidelijk electrisch schema vinden.
Het schema uit de vraagbaak van Olyslager heb ik wel gezien,
maar daar zie ik ook geen duidelijke weerstand in terug, dus
ik dacht misschien in de kachelmotor zelf ingebouwd, maar
dat kan dus niet?
Ik heb een PV544C uit 1961.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Johan Dekker (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-02-2013 12:52 #123751 door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Ik zie nu de 2e reactie pas.
Het zou heel fijn zijn als je vanavond even onder de motorkap wilt kijken.

Mijn auto is een PV544C uit 1961.

Het zou mij erg helpen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2013 21:30 #123770 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Hoi Johan,
Net even bij mijn auto geweest die nog in een diepe winterslaap zit......

In mijn Kattenrug (1962) zit een aanjagermotor waar een kabel uitkomt met een driepolige stekker:
ZWART = massa
ROOD = Volle snelheid
GRIJS = halve snelheid
Rode en grijze draad komen vanaf de schakelaar

Als ik met de universeelmeter meet zie ik het volgende:
Tussen ZWART & ROOD ~4 Ohm
Tussen ZWART & GRIJS ~5,5 Ohm
Tussen GRIJS & ROOD ~ 1,5 Ohm (is dus de voorschakelweerstand)

Als jij inderdaad een motor hebt met drie AMP lippen zoals op de foto, dan zou je volgens mij vergelijkbare waarden moeten meten.

Succes, en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Johan Dekker (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-02-2013 09:48 #123785 door Johan Dekker (GAST)
Beantwoord door Johan Dekker (GAST) in topic Kachelmotor / Aanjager aansluiten katterug
Goedemorgen,

Nu is het mij helemaal duidelijk.
Ik heb de lipjes doorgemeten en ik ben er uit.
Links volle kracht, midden aarde, rechts halve kracht.

Bedankt voor de moeite en de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.